در قرن هفدهم و همزمان با هجرت مهاجران به آمریکا ریشههای اولیه اصطلاح «رویای آمریکایی» ریشه زد و در دهه 1930 و در دوران رکود بزرگ اقتصادی توسط جیمز تروتر (James Truslow Adams) در کتابش به نام “The Epic of America” مطرح شد. او در این کتاب به توصیف رویای آمریکایی به عنوان «این ایده که زندگی باید بهتر، غنیتر و پر از فرصت باشد، برای هر فردی که بتواند به آن دست یابد» پرداخت.
با شکست گفتمان لیرالیسم در جهان و ظهور اندیشههایی چون «نظم نموین جهانی» و «تغییر موازنه قدرت از غرب به شرق» این رویا دیگر قابل فروش نیست و باید به فکر فروش رویای جدید بود.
با قدرتگیری «موج کرهای» و حتمی شدن «افول امریکا» و شیفت قدرت از غرب به شرق، این ایده که کره جنوبی میتواند «رویا» فروشی کند قوت گرفت و «رویای کرهای» یا korean Dream پررنگتر شد. فروش «رویای کرهای» یکی از اهداف موج کرهای است و به همین دلیل در تمای محصولات صادراتی کره از جمله «کیدرام» انگاره «اتوپیا» یا ارمانشهر بودن کره جنوبی به مخاطب القا میشود.
رویای کرهای چشم اندازی برای کشوری آزاد، متحد و مرفه است که برای جهان خیر و برکت و شادی به ارمغان می آورد. با توجه به رشد اقتصادی سریع این کشور و تبدیل آن به یکی از قدرتهای اقتصادی جهان، و به لطف هالیو که یک تصویر رویایی از کره جنوبی ارائه کرده است، رویای کرهای به راحتی میتواند جایگزین رویایی امریکایی شده و تغییر قدرت از غرب به شرق را به نفع امپریالیسم و غرب آنگلوساکسون تمام نماید.
رویای کرهای معمولاً شامل دستیابی به تحصیلات عالی، شغلهای با درآمد بالا، و زندگی شاد و موفق (به خصوص برای دختران جوان) است.
مهدی منصوری خواه
مدیرمسئول فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی