اختصاصی: بررسی علل خودکشی در بین سلبریتی‌های کره‌ای

به قلم مهدی منصوری خواه

رییس مدرسه زبان و فرهنگ کره

در هفته گذشته خبر خودکشی مون‌بین (Moon Bin) عضو  25 ساله آسترو ( Astro) رسانه‌ای شد. ممکن است برای بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به کی‌پاپ و کی‌درام که سلبریتی‌های کره‌ای قله آمال و آرزویشان است، این سؤال مطرح شود که چرا آیدول‌ها و سلبریتی‌های کره خودکشی می‌کنند؟ در این نوشتار قصد داریم به بررسی علل شیوع خودکشی در بین سلبریتی‌های کره‌ای بپردازیم.

کره جنوبی یکی از بالاترین نرخ خودکشی در جهان را دارد و این کشور سال‌هاست که با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کند. خودکشی چهارمین علت مرگ‌ومیر در کره جنوبی و علت شماره یک مرگ‌ومیر میان نوجوانان و جوانان 10 تا 39 سال می‎باشد[1]. به‌طورکلی، خودکشی به یک مسئله جدی در کره جنوبی تبدیل و هرساله عده زیادی را به کام مرگ می‎کشاند. بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی، نرخ خودکشی در کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ برای هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر حدود 6/24 نفر بوده است. این نرخ بالاتر از میانگین جهانی است و به‌عنوان یک مسئله اجتماعی و روان‌شناختی بسیار مهم شناخته می‌شود.

دلایل خودکشی در کره جنوبی بسیار پیچیده هستند و ممکن است به دلایل فردی و اجتماعی مرتبط باشند. برخی از دلایل خودکشی عبارتند از:

فشار اجتماعی: فشار اجتماعی در کره جنوبی بسیار بالاست به‌گونه‌ای که است باعث افزایش شدید استرس و اضطراب در برخی افراد شود.

مشکلات مالی: نظام طبقاتی حاکم بر کشور کره جنوبی و همچنین مشکلات مالی فرد نیز ممکن است دلیل خودکشی در برخی افراد باشد.

افسردگی و اضطراب: افسردگی و اضطراب نیز از دلایل خودکشی در کره جنوبی شناخته‌شده است.

نارضایتی از زندگی: برخی از افراد نارضایتی از زندگی خود را به‌عنوان دلیل خودکشی مطرح می‌کنند.

فشار تحصیلی: وجود فضای رقابتی شدید میان دانش‌‎آموزان و دانشجویان کره جنوبی، سبب فشارهای زیاد بر محصل گشته و این فشارهای زیاد گاهی به‌عنوان دلیل خودکشی مطرح می‎شود.

عدم پذیرش اجتماعی: برخی از افراد به دلیل عدم پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی، به خودکشی روی می‌آورند.

مصرف الکل و مواد مخدر: مصرف الکل و مواد مخدر نیز ممکن است دلیل خودکشی در برخی افراد باشد.

در کره جنوبی، خودکشی میان سلبریتی‌ها و افراد مشهور نیز یک مسئله جدی می‎باشد که بسیاری از مردم را نگران کرده است. بر اساس ادعای گاردین بیش از 30 آیدول و سلبریتی اقدام به خودکشی کرده‌اند[2] که از این میان پنج ستاره کی‌پاپ، ازجمله سولی و گوهارا در این فهرست قرار دارند.

برخی از دلایل خودکشی سلبریتی‌ها و افراد مشهور در کره جنوبی عبارتند از:

مشکلات مالی

برخلاف تصور اغلب ما، مشکلات مالی سلبریتی‌های کره‌ای به‌عنوان یک موضوع موردبحث در جامعه کره‌ای مطرح‌شده و بسیاری از ستاره‌های کره‌ای با مشکلات مالی مواجه بوده یا هستند. بحران‌های شدید مالی ممکن است دلیل خودکشی سلبریتی‎ها و افراد مشهور در کره جنوبی باشد.

یکی از مشکلات مالی سلبریتی‌های کره‌ای، بدهی‌های بزرگ است که به دلیل استفاده بی‌رویه از کارت‌های اعتباری و قرض‌های بانکی است. علاوه بر این، بسیاری از ستاره‌های کره‌ای به دلیل تعداد زیاد طرفداران و فشارهای رسانه‌ای، به مصرف بیش‌ازحد در زندگی شخصی خود می‌پردازند. این مصرف بیش‌ازحد شامل خرید خانه‌های بزرگ، خودروهای لوکس و لباس‌های گران‌قیمت است که باعث می‌شود بسیاری از ستاره‌های کره‌ای با مشکلات مالی مواجه شوند. بعضی از ستاره‌های کره‌ای نیز به دلیل نداشتن مدیران مالی قوی و کارآمد، به مشکلات مالی برخورد می‎کنند.

مشکلات مالی آیدول‎های کره‎ای معمولاً در صورتی رخ می‌دهد که این افراد به دلیل فشارهای رسانه‌ای و تعداد زیاد طرفداران، نمی‌توانند به‌خوبی مدیریت کنند و به دنبال حفظ شهرت و موقعیت خود هستند.

فشار اجتماعی

یکی از مهم‌ترین عوامل، فشار اجتماعی شدیدی است که افراد مشهور در کره جنوبی با آن مواجه هستند. از سلبریتی‌های کره‌ای انتظار می‌رود که تصویری بی‌نقص داشته باشند و مدام تحت نظارت رسانه‌ها و طرفداران خود هستند. آنها اغلب در معرض آزار و اذیت سایبری و اظهارنظرهای مخرب در رسانه‌های اجتماعی قرار می‎گیرند که می‌تواند بر سلامت روان آنها تأثیر مخربی بگذارد. علاوه بر این، ساعات کاری طولانی و استراحت کم آنان می‎تواند منجر به تشدید استرس و خستگی در آنان شود.

افسردگی و اضطراب

 

بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد مشهور در کره جنوبی با افسردگی و اضطراب مواجه هستند. این مشکلات ممکن است به دلیل فشار اجتماعی، تنش در روابط شخصی و یا مشکلات روان‌شناختی دیگر باشد. از سوی دیگر، افراد مشهور به دلیل دوری از قضاوت شدن توسط دیگران و به‌ویژه طرفدارانشان کمتر می‌توانند تحت درمان قرار بگیرند.

مسائل مربوط به سلامت روان، اغلب به‌عنوان یک نقطه‌ضعف در جامعه کره تلقی می‌شود و کمک گرفتن برای آنان می‌تواند شرم‎آور باشد.

افراد مشهور، اغلب به دلیل ترس از خدشه‌دار شدن شهرتشان یا از دست دادن فرصت‌های شغلی تمایلی به مراجعه به مراکز مشاوره و درمان ندارند که این امر باعث تشدید آسیب‌پذیری در آنان می‌شود.

استثمار کمپانی‌های سرگرمی

صنعت سرگرمی در کره جنوبی نیز بسیار رقابتی است. بسیاری از هنرمندان مشتاق در این صنعت در زمان کم و برای تعداد محدود فرصت ورود به این عرصه، باهم رقابت می‎کنند. فشار برای موفقیت می‌تواند طاقت‌فرسا و شکست‎شان می‎تواند ویرانگر باشد. افراد مشهوری که نمی‌توانند با خواسته‌های صنعت کنار بیایند، ممکن است احساس کنند که چاره‌ای جز پایان دادن به زندگی خود ندارند.

صنعت سرگرمی کره جنوبی باید مسئولیت زیادی را بر عهده بگیرد. با افراد مشهور به‌عنوان کالاهایی برخورد می‌کند که چند آژانس قدرتمند می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آنها درآمد کسب کنند. بسیاری از افراد مشهور در کودکی شناسایی‌شده و به خدمت گرفته می‌شوند ، درحالی‌که مهارت‌های زندگی به آنها آموزش داده نمی‎شود و تنها آواز خواندن، رقصیدن و آنچه مربوط به دیده شدن است، به آنها آموزش داده‌شده است. این وضعیت برای سلبریتی‌های زن بدتر نیز می‎شود، زیرا عموم مردم بیشتر به جزئیات پنهان و خصوصی زندگی آنها علاقه‌مند هستند و سعی در کشف لایه‌های شخصی و سری زندگی آنها دارند.

فشار رسانه‌ای

درنهایت، رسانه‌ها نقش مهمی در خودکشی افراد مشهور در کره جنوبی دارند. پیگیری بی‌وقفه رسانه‌ها برای داستان‌های هیجان‌انگیز و پوشش تهاجمی به زندگی شخصی افراد مشهور می‌تواند مسائل مربوط به سلامت روان آنها را تشدید کرده و به افکار خودکشی در فرد کمک کند. بیشتر خبرنگاران سرگرمی باید بی‌ثباتی شغلی و دستمزد کم را تحمل کنند. بااین‌حال، کمپانی‌های رسانه‌ای و خبرگزاری‌ها نسبت به گزارش‌های دست‌اول از مشکلات و کمبودها و زندگی خصوصی افراد مشهور دستمزد بسیار بالایی به خبرنگاران خود پرداخت می‌کند. به همین علت، اغلب خبرنگاران این صنعت به دنبال کشف زوایای پنهان در زندگی سلبریتی‌ها هستند.

از سوی دیگر، بسیاری از سلبریتی‌ها قربانی نفرت پراکنی‌های اینترنتی شده‌اند. نفرت پراکنی اینترنتی علیه افراد مشهور در کره جنوبی در سال‌های اخیر به یک نگرانی فزاینده در جامعه کره تبدیل‌شده است. ظهور رسانه‌های اجتماعی، به مردم بستری برای بیان نظرات خود داده است، اما همچنین منجر به افزایش آزار و اذیت آنلاین و سخنان نفرت‌انگیز شده است.

گرچه موضوع نفرت پراکنی اینترنتی در کره جنوبی به افراد مشهور محدود نمی‌شود و همه به‌ویژه زنان اغلب هدف سوءاستفاده آنلاین قرار می‌گیرند و اظهارنظرها و تهدیدهای زن‎ستیزانه رایج است؛ اما سلبریتی‌ها در کره جنوبی در برابر این نوع سوءاستفاده آسیب‌پذیر هستند، زیرا آنها اغلب موردبررسی و انتقاد شدید قرار می‌گیرند.

یکی از موارد برجسته نفرت پراکنی اینترنتی در کره جنوبی، خودکشی سولی، ستاره کی پاپ در سال 2019 بود. پس از مرگ او، بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی برای ابراز همدردی، خواستار پایان دادن به سوءاستفاده آنلاین از او شدند. هشتگ JusticeForSulli# در توییتر ترند شد و بسیاری از مردم تجربیات خود را از آزار و اذیت آنلاین و زن‌ستیزی به اشتراک گذاشتند.

درنتیجه، برخلاف باور غالب نوجوانان و جوانان ایرانی، جهنم چوسان یا جهنم کره (헬조선) که به معنای «کره جنوبی یک جامعه جهنمی و ناامیدکننده است» نه‌تنها برای عموم جامعه به‌ویژه جوانان کره‌ای صادق است، برای ستاره‌ها و آیدول‌ها نیز صادق بوده و بسیاری از آنها باور دارند که به زندگی در جهنم چوسان گرفتارشده‌اند. دراین‌بین ارائه تصویری درست و مطابق با واقع در رسانه‌های کشور ما، می‌تواند به قضاوت درست موج کره‌ای و فرهنگ کره‌ای در بین جوانان منجر شده و از آسیب‌های فرهنگی آن بکاهد.

 

منابع

Kim, M., & Hong, H. J. (2020). Suicide in South Korea: Risk factors and prevention strategies. Journal of Public Health Policy, 41(3), 239-254.

Lee, S. H., & Kim, H. S. (2020). Suicide among celebrities in South Korea: A systematic review. Journal of Korean Medical Science, 35(38), e330.

Kim, J. (2019). Celebrity suicide in South Korea: Risk factors and prevention strategies. Psychiatry Investigation, 16(10), 743-748.

Lee, S. Y., & Kim, B. N. (2019). The impact of cyberbullying on mental health of Korean celebrities. Journal of Korean Medical Science, 34(18), e145.

Park, S., Kim, H. S., & Kim, Y. (2020). Suicide risk and protective factors among Korean celebrities: A qualitative study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), 1904.

Yoon, J. H., & Kim, K. H. (2019). The influence of media coverage on celebrity suicide in South Korea. Journal of Korean Medical Science, 34(19), e142.

 Cho, S. E., Na, K. S., Cho, S. J., Im, J. S., & Kang, S. G. (2019). Suicide in South Korea: Epidemiology and psychiatric perspectives. Psychiatry Investigation, 16(8), 583-591.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_South_Korea

[2] https://www.theguardian.com/music/2020/jan/04/i-have-reported-on-30-korean-celebrity-suicides-the-blame-game-never-changes

نوشتهٔ قبلی
چرا کره جنوبی با وجود هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری پایین ترین نرخ زاد و ولد را در جهان دارد؟
نوشتهٔ بعدی
تاثیر گروه های کره‌ای بر استفاده مردان از لوازم آرایشی و عمل جراحی زیبایی در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up