اختصاصی: رفراندوم در کره جنوبی

رفراندوم یکی از انواع نظام دموکراتیک مستقیم است که به شهروندان اجازه می‌دهد مستقیماً در مورد مسائل مهمی که یک ملت با آن مواجه است تصمیم گیری کنند و مکمل سیستم دموکراتیک غیرمستقیم است که در آن نمایندگان منتخب (به هر شکلی)،  یک ملت را اداره می‌کنند. کره در مورد سیاست‌های ملی مربوط به دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و همچنین اصلاحات مطابق با قانون اساسی همه پرسی برگزار می‌کند.

در سال 1962، همه پرسی قانون اساسی در کره جنوبی برگزار شد و قانون اساسی جدید توسط 80.6 درصد از رای دهندگان با مشارکت 85.3 درصد تصویب شد.

 قانون اساسی و قوانین

در اصل ۷۲ قانون اساسی کره جنوبی آمده است: «رئیس‌جمهور می‌تواند سیاست‌های مهم مربوط به دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و سایر امور مربوط به یک سرنوشت ملی را در صورت لزوم به همه‌پرسی ملی بگذارد».

بند 2 اصل 130 می گوید: «تصحیحات پیشنهادی قانون اساسی حداکثر سی روز پس از تصویب در شورای ملی به همه پرسی ملی گذاشته می‌شود و نتیجه با بیش از نیمی از آرای ماخوذه تعیین می‌شود».

دستور کار همه پرسی و اطلاع رسانی روز رفراندوم

در صورتی که رئیس جمهور بتواند سیاست های مهم دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و سایر امور مربوط به سرنوشت ملی یا اصلاحات قانون اساسی را به همه پرسی ملی ارائه دهد، تاریخ رفراندوم و دستور کار همه پرسی را حداکثر تا 18 روز مانده به رفراندوم اعلام خواهد کرد.

سیاست های مهم مربوط به دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و سایر امور مربوط به یک سرنوشت ملی حداکثر تا 18 روز قبل از روز همه پرسی اعلام می‌شود و اصلاحات قانون اساسی پس از 20 روز از روز پیشنهاد اصلاحات ابلاغ می‌شود.

ارسال دستور کار همه پرسی

در صورتی که رئیس جمهور دستور کار همه پرسی و تاریخ رفراندوم را اعلام کند، کمیسیون ملی انتخابات دستور کار همه پرسی را حداکثر ظرف پنج روز از تاریخ اطلاع رسانی تهیه و ارسال می‌کند تا رای دهندگان بتوانند با دستور کار رفراندوم اعلام شده، آشنا شوند.

کمیسیون ملی انتخابات که مسئول شمارش مجموع آراء است، نتیجه رای گیری را اعلام و نتیجه را به رئیس جمهور و رئیس شورای ملی اعلام می‌کند. سپس، رئیس جمهور نتیجه را بلافاصله به شهروندان اعلام می کند[1].

رفراندوم فراتر از قانون اساسی!

گرچه در قانون اساسی کره جنوبی قوانینی مبنی بر اجازه برگزاری رفراندوم وجود دارد، اما قوانین جزئی مربوط به آن به صورت صریح و شفاف وجود ندارد. همچنین همان‌طور که ملاحظه شد تمامی قوانین مربوط به رفراندوم، مرتبط با مسائلی است که در چارچوب قانون اساسی موجود هست، و برای رفراندوم در مورد اصل حاکمیت و یا فراتر قانون اساسی هیچ قانونی وجود ندارد و کره جنوبی نیز مانند سایر کشورها، رفراندوم را تنها در چارچوب قانون اساسی به رسمیت می‌شناسد.

 

به قلم: مهدی منصوری خواه

رییس مدرسه زبان و فرهنگ کره

 

[1] برگرفته از:

 https://www.nec.go.kr/site/eng/03/10303000000002020070601.jsp

نوشتهٔ قبلی
اختصاصی: چالش‌های سیستم قضایی کره جنوبی
نوشتهٔ بعدی
بررسی بزهکاری در نوجوانان کره جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up