به گزارش روابط عمومی موسسه بینالمللی هاتف شرق، نشست بررسی و تحلیل گروه موسیقی BTS شامگاه 24 اسفندماه با شرکت بیش از 300 نفر از فعالان فرهنگی به طور مجازی در بستر اسکای روم برگزار شد.
در این نشست خانم حیدری، مسئول پژوهش موسسه بینالمللی هاتف شرق و مسئول بخش خواهران مدرسه زبان و فرهنگ کره با بیان اینکه موفقیت گروه بیتیاس (BTS) در دهه گذشته به عنوان یکی از پرطرفدارترین گروه های موسیقی جهان بسیار چشمگیر بوده است، اظهار کرد: بیتیاس سه سال بعد از اینکه فعالیت خود را شروع کرد با آلبوم وینگز به بیش از یک میلیون نسخه فروش در کره رسید و سال ۲۰۱۷ نماینده کی پاپ در ایالات متحده شد.
وی با بیان اینکه گروه بیتیاس (BTS) در سال ۲۰۱۸ توانست به عنوان محبوب ترین گروه کرهای شناخته شود، افزود: ۱۲ جایزه بیلبورد و همچنین ۲۴ جایزه دیسک طلایی نامزدی در جایزه گرمی از جمله افتخارات گروه بیتیاس است.
سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی عنوان کرد: رهبر بیتیاس کیم نام جون (آر.ام) است که به دلیل مهارتهای استثنایی رپ کردن و اشعار عمیق نوشته شده توسط خودش شناخته شده است.
دلایل محبوبیت بیتیاس
حیدری در ادامه به دلایل محبوبیت بیتیاس پرداخت و گفت: اندام متناسب و خوش استایل، زیبایی خوانندگان، جذابیت لباس و نوع آرایش، زبان بدن، جلوه های ویژه تنوع رنگ و استفاده از چند سبک موسیقی تنها در چند دقیقه، را می توان از جذابیتهای فرمی و ظاهری بیتیاس دانست.
وی تصریح کرد: در كنار جذابيتهاي ظاهري و فرمي، جذابيتهاي محتوايي و متنی، جذابيتهاي اخلاقي و رفتاري در مخاطب خيلي اثرگذار است در واقع طرفداران بیتیاس فقط به گوش کردن موسيقي بسنده نكردهاند بلكه با آیدلهای محبوب خود زندگی میکنند.
مسئول پژوهش موسسه بینالمللی هاتف شرق افزود: احترام به مخاطب، کار گروهی منظم و دقیق و تلقین جمعگرایی، خلاقیت، کمک مالی به فقیران، بیماران خاص و مراکز خیریهها است که رفتار اعضای بیتیاس را برای مخاطب جذاب میکند.
اقدامات بشر دوستانه
حیدری با بیان اینکه اقدامات خیرخواهانه و بشر دوستانه از جمله دلایل محبوبیت بیتیاس است، عنوان کرد: کیم نام جون، رهبر بیتیاس ۵۳۰، ۷۱ دلار به بنیاد میراث فرهنگی کره در خارج از کشور کمک کرده است، همچنین یکی از آهنگسازان بیتیاس در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به بنیاد سرطان کودکان و انجمن مبارزه با بلایای ملی «هوپ بریج» جهت پیشگیری از کووید ۱۹ کمک مالی کرده است.
مسئول پژوهش موسسه بینالمللی هاتف شرق ادامه داد: کمک به انجمن حمایت از حیوانات، کمک به کودکانی که اختلالات شنوایی و بینایی دارند، کمک به اقشار آسیب دیده از کرونا و حمایت تحصیلی از دانش آموزان کمآدرمد را می توان از دیگر اقدامات بشردوستانه اعضای بیتیاس برشمرد.
استفاده هوشمندانه از فضای مجازی
وی استفاده هوشمندانه، بهینه و حداکثری از رسانههای اجتماعی به خصوص پلتفرمهای موسیقی مثل یوتیوب و اسپاتیفای را از علل موفقیت بیتیاس دانست و گفت: اجرای کنسرت و فعالیتهای تبلیغاتی بینالمللی، تمرکز بر مسائل اجتماعی و پشتیبانی از کمپینهای خیریه، استعداد و توانایی هنری نیز نقش بسزایی در جذب هواداران و موفقیت آنها داشته است.
حیدری با اشاره به اینکه بیتیاس در کشورهایی که برای اجرای کنسرت میروند با نوع رفتار خود مخاطب را جذب میکنند، عنوان کرد: تبریک ماه رمضان و قطع اجرای کنسرت هنگام پخش اذان از جمله کارهای جذابی بود که در کشور عربستان به عنوان یک کشور اسلامی انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه در كنار متن موسیقی، تصاوير پشت زمينه و لوکیشین اجرا، سناريويی چيده شده که بیان کننده مفهومی خاص است، اظهار کرد: کیم نام جون، رهبر بیتیاس در مصاحبهاي با نشریه رولینگ استونز واضح و روشن بیان میکند که موزيك ويدئوها و سناريوي داستاني گروهش به تفكرات «هرمان هسه» در رمان دمیان نزدیک و در برخی مواقع اقتباس شده است.
برنامه ریزی برای سناریویی اثرگذار
سردبیر فصلنامه راهبردی کره جنوبی با بیان اینکه جهانبینی نوشتههای هسه اغلب به تجربه انسانی جستجوی معنا و پیوند افراد با خدا یا جهان میپردازد، تصریح کرد: در حالی که ممکن است باورهای شخصی و جهانبینی هسه به صراحت مستند نباشد، آثار ادبی او نشان دهنده درگیری عمیق با مضامین توحیدی و معنوی است که از طیف متنوعی از سنتهای مذهبی و فلسفی نشات میگیرد.
حیدری با اشاره به اینکه پدر و مادر هرمان هسه از مبلغان پروتستان مذهب و به شدت متعصب بودند، خاطرنشان کرد: هسه يك جدال ذهني و دروني با مسيحيت دارد و در آثارش جنگ نگاه الهياتي با غير الهياتی كاملاً روشن است؛ برداشت و تقلید هسه از تفكرات شرقي مثل هندوئیسم كاملاً متفاوت و متناقض با الهيات مسيحي است، تفكری مشركانه دارد و و چارچوب ذهني او محدود به یک اومانیسم نوپديد است.
وی با اشاره به اینکه مكتب گنوسي مروج تفكرات منفي است که به تفکرات الحادی زوهری (کابالا) نزدیک میباشد، بیان کرد: دمیان از خدایی به نام آبراکساس حرف ميزند؛ خدايي كه علاوه بر اینکه خدایی زیباست نيمه پنهانی هم دارد که خدا را زشت نشان ميدهد. در واقع آبراکساس خدای اساطيری آئین گنوسی است که بین نور و تاريكي و خير و شر تعادل ايجاد ميكند.
نگاهی به موزیک ویدئوی «خون، عرق، اشک»
مسئول پژوهش موسسه بینالمللی هاتف شرق در نقد و بررسی موزیک ویدئوی «خون، عرق، اشک» عنوان کرد: ویدیو با باغ پولکت یا همان باغ آتش آغاز میشود، باغ آتش مکانی با درختهای رویایی فراوان و سیبهای زرین و گلهایی که از خدایان و الهههایی چون نارسیس، هاکینت و هادس پدیدار شده اما موضوع اصلی اینجاست که خیلیها این مکان را به عنوان مکانی بین مرگ و زندگی یا زمین و آسمان میدانند. یکی از مشهورترین روایات این باغ مربوط میشه به یونان باستان است این مکانی است که در آن بخاطر اشتباهات به نوعی مجازات شد و برگشت.
وی افزود: در اتاق درهایی به رنگ های سیاه و سفید وجود دارد که به مرگ و زندگی مربوط میشوند یا به گفته هرمان هسه همان دو دنیای متفاوت.
سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی ادامه داد: در این ویدئو تابلوی معروف «سوگواری برای ایکاروس» اثر هربرت جیمز دریپر دیده میشود؛ در اساطیر یونانی، ایکاروس موجودی بالدار بود که چون در پرواز خود به خورشید بسیار نزدیک شد، بالهایش سوخت و سقوط کرد و جان داد.
حیدری با اشاره به اینکه صحنه معلق بودن شخص، قصد دارد نقاشی سقوط فرشتگان باغی را تداعی کند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که قسمت طاق بالایی به حالت هلالی و نورانی است، که در نقاشی هم همانگونه است، جیمین همان پروانهای است که به سمت بالا پرواز میکند در حالی که فرشتگان در حال مبارزه و مجازات و شیطان در حال تبعید شدن است.
وی با بیان به اینکه در بخشی از موزیک ویدئوی «خون، عرق و اشک» تصویر سقوط فرشتگان باغی دیده میشود، ادامه داد: در این تابلو نوعی نیروی تنزلی و کاهشی وجود دارد؛ یک نیروی کاهشی از اجسام فرشتگان، که کم میشود تا در نهایت به بدنهایی از شیطان میرسد، تداعی از عرش به فرش آمدن اینکه چگونه فرشتگان شورشی از آسمان و بهشت به جهنم راست و پایین سقوط میکنند. در واقع از سوی آسمان به سوی زمین رانده میشوند و به انواع موجودات گروتسکی تقلیل مییابند و در حالی که به دریای گل آلود رانده میشوند، به تغییر شکل خود ادامه میدهند.
حیدری افزود: در ادامه «جین» در فضایی موزه مانند روبهروی تابلوی معروف سقوط فرشتگان سرکش اثر پیتر بروگل نقاش هلندی دوره رنسانس میایستد و مبهوت به آن زل میزند، در حالی که یکی از سمفونیهای مذهبی یوهان سباستیان باخ در پس زمینه شنیده میشود. حضور این تابلوی معروف، باز معرف تم اصلی آلبوم بالها برگرفته از رمان دمیان یعنی تقابل میان بخش تاریک و روشن وجود آدمی و در نهایت صلح و سازش و به تعادل رسیدن این دو بخش است.
مسئول پژوهش موسسه بینالمللی هاتف شرق خاطرنشان کرد: در ادامه میبینیم کاراکتر شوکا چشمهای جیمین را میپوشاند، کاری که دمیان با امیل در رمان دمیان میکند؛ او میگوید همیشه نیاز نیست دنیای اطراف را همانطور که هست دید و از آن متنفر شد فقط کافی است دنیای خودت را خلق کنی.
وی تصریح کرد: در سرتاسر این موزیک ویدئوی صحنههای مشابهی تکرار میشود: دستی که از جلوی چشمان جیمین کنار میرود و او حقیقت جهان را میبیند. در واقع حقیقت شیطانی مد نظر نویسندگان و طراحان این آهنگها و ویدئوها، که همانا در هم آمیختگی شر و نیکی و عدم وجود مرزی میان حق و باطل است.
حیدری افزود: جیمین در نمادی از امیل سینکلر قرار گرفته و شوکا در نمادی از دمیان، جیمین سیب در دست دارد و شوکا پارچهای مشکی؛ سیب نماد گرفتاری امیل در گناهان خود ساخته است و پارچه مشکی نماد سوگواری دمیان در عین حال این تصویر که هر دو روبروی هم نشسته اشاره دارد به زمانی که دمیان امیل را از فرنز کرومر نجات میدهد.
سوگواری برای ایکاروس
وی با بیان اینکه ایکاروس نماد غرور بشر برای دست یافتن به ناشناختههاست، ادامه داد: ایکاروس وجههای از انسان است؛ وجههای از بلندپروازی انسان معاصر در کشف نادیدهها و ناشناختهها و تلاش برای رسیدن از طبیعت به فرا طبیعت است. استفاده از تابلوی ایکاروس در این موزیک ویدیو این پیام را القاء میکند که دانستن «حقیقت» از منظر پیروان ابلیس، باعث سوختن بالهای انسان نماد معصومیت و فرشته سانی انسان و زمینی شدن او میشود.
حیدری تصریح کرد: ایکاروس در محافل شیطانی نمادی مقدم مقدس محسوب میشود، قربانی تلاش برای دانستن و آگاهی عقاید کفر آمیز ایکاروس را نماد انسان میداند که چون خواست به معرفت برسد مجازات و از بهشت رانده شد!
حیدری در پایان این موزیک ویدئو زمانی که «جین»، لبهای مجسمه بالدار را میبوسد به معنای پذیرفتن وجه شیطانی و شریر، (کیم نه هیونک) را میبیند جای بالهای سوخته روی پشت اوست و رو به دوربین لبخند میزند به رضایت رسیده است. همزمان فوارهها برمیخیزند، اشکهای شوق رنگی از چشمان مجسمه جاری میشود، چشم بندها میافتند و چشماندازهای پیشین تکهتکه می شوند و از بین میروند.
گفتنی است، موسسه بینالمللی هاتف شرق نشستها و دورههای تخصصی با موضوعاتی همچون «نقد فیلم و سریالهای کرهای»، «نقد موج کرهای»، «روش مواجهه صحیح و علمی با آسیبدیدگان موج کرهای»، «درسهای موج کرهای برای فعالان فرهنگی ایران» و سایر مووضعات مرتبط و مشابه در سراسر کشور برگزار مینماید.
علاقهمندان میتوانند برای دعوت از اساتید و یا شرکت در دورهها، از طریق روابط عمومی موسسه بینالمللی هاتف شرق، اقدام نمایند.