چکیده :

این مقاله تلاش دارد به مشکلات اساسی فردی و اجتماعی که برای دانش آموزان کره ای وجود دارد ولی از ما مخفی مانده ‌بپردازد.

قلدری، دخالت والدین، و فشارهای روانی بر دانش آموزان کره‌ای می‌تواند عواقب جدی بر روحیه و رفتار آن‌ها داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فراوانی خودکشی در بین دانش آموزان کره‌ای به دلیل فشارهای اجتماعی، تحصیلی، و خانوادگی بالا است. این وضعیت نشان از نیاز به برنامه‌ها و راهکارهایی برای افزایش آگاهی درباره رفتارهای مخرب، پیامدهای فشارهای روانی و قلدری، و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای حمایت از دانش آموزان دارد.

مقدمه:                                                                                                  

در سال 2023 تعداد دانش آموزان دبیرستانی در کره جنوبی که خودکشی کردند به 4148 تن رسید. [1]

چرا دانش آموزان کره جنوبی که در کشوری نسبتا توسعه یافته زندگی می‌کنند چنین آمار خودکشی باید داشته باشند؟ یکی از مشکلات، فشار روانی زیادی است که بر آنان تحمیل می‌شود. به دلیل افزایش علاقه دانش آموزان ایرانی به مهاجرت به کره برای تحصیل و زندگی و عدم آشنایی آنها با مشکلات احتمالی پیشرو، تمایل پیدا کردم به این موضوع بپردازم. این مقاله به مشکلات اساسی فردی و اجتماعی که برای دانش آموزان کره‌ای وجود دارد ولی از آنها آگاه نیستیم می‌پردازد.

 

مشکلات اجتماعی دانش آموزان کره جنوبی

قلدری، مشکل رایج در کره:

آخرین آمارهای دولتی نشان می‌دهد که موارد خشونت و قلدری مدارس در دهه گذشته در کره جنوبی افزایش یافته است. در ماه فوریه، رئیس جمهور یون سوک یول قول داد که به خشونت در مدرسه پایان دهد و دولت برای اطمینان از اینکه سوابق قلدری، به طور برجسته تری در هنگام درخواست برای دانشگاه منعکس شود، حرکت کرده است. با این حال، سازمان‌های معلمان استدلال می‌کنند که تلاش‌ها ناکافی است و باید تاکید بیشتری بر جلوگیری از تبدیل شدن کودکان به قلدر در مرحله اول شود.

کومجو کواک، استاد روانشناسی در دانشگاه ملی سئول، می‌گوید: ‌»قربانیان ممکن است توسط کل کلاس یا حتی کل مدرسه طرد شوند؛ قلدری مستلزم آسیب مداوم و مکرر در طول زمان است که اغلب روانی یا عاطفی است؛ قلدری در مدرسه و خشونت مدرسه همیشه در کره جنوبی وجود داشته است، اما روش‌های مورد استفاده پیچیده‌تر و مخرب‌تر شده‌اند،  آنها صحنه‌هایی از فیلم‌ها را تقلید می‌کنند که از رسانه‌های اجتماعی دیده اند برای همین آسیب‌‌ها گسترده تر شده است. «

لی سانگ وو[4] در مصاحبه به گاردین گفت: » قلدری می تواند تأثیر شدیدی بر فرد داشته باشد، قلدری می‌تواند منجر به افت تحصیلی و اجتناب طولانی مدت از حضور در مدرسه یا حتی ترک تحصیل شود. مطالعه اخیر روی دانشجویان دانشگاهی که خشونت مدرسه را تجربه کرده بودند نشان داد که بیش از نیمی از آنها به خودکشی فکر کرده بودند. «

اقدام علیه خشونت و قلدری می تواند دشوار باشد، اما برای کسانی که این کار را انجام می دهند، مبارزه می‌تواند طولانی باشد و از هر سه قربانی یک نفر قادر به دریافت هیچ کمکی نیستند. تعداد اختلافات حقوقی مربوط به خشونت در مدرسه در دو سال گذشته دو برابر شده است که قلدرها، متهم اکثر آنها هستند.[5]

نقش والدین در افزایش استرس دانش آموزان:

والدین کره جنوبی به خاطر انتظارات بالا و مشارکت فعال در آموزش فرزندانشان شناخته شده اند. این تا حد زیادی به دلیل سیستم آموزشی رقابتی کشور است، جایی که موفقیت تحصیلی به عنوان پله ای برای آینده ای مرفه دیده می شود. مشارکت والدین در سیستم آموزشی کره جنوبی چند وجهی است و فراتر از کمک به انجام تکالیف است. این شامل مجموعه ای از فعالیت ها، از شرکت در جلسات والدین و معلمان و رویدادهای مدرسه تا سرمایه گذاری در تدریس خصوصی و فعالیت های فوق برنامه است.

انتظارات بالا و فشار تحصیلی والدین کره جنوبی اغلب استانداردهای تحصیلی بالایی را برای فرزندان خود تعیین می کنند و معتقدند که آموزش کلید تحرک اجتماعی رو به بالا است. این می‌تواند به محیطی پرفشار منجر شود و کودکان احساس کنند که برای برآورده کردن انتظارات والدین خود نیاز به برتری در تحصیل دارند.در حالی که مشارکت والدین در سیستم آموزشی کره جنوبی مزایای خود را دارد، اما بدون چالش و انتقاد نیست. محیط پرفشار می تواند منجر به استرس و افسردگی شغلی در بین دانش آموزان شود و اتکای شدید به آموزش خصوصی می تواند نابرابری های اجتماعی را تشدید کند. علاوه بر این، تمرکز شدید بر موفقیت تحصیلی گاهی اوقات می‌تواند اهمیت رشد کل نگر شامل سلامت جسمانی، خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی را تحت الشعاع قرار دهد.[6]

مشکلات فردی دانش آموزان کره جنوبی

فشارهای روانی و استرس تحصیلی:

استرس تحصیلی، یک پدیده پیچیده و فراگیر در دبیرستان های کره جنوبی، شامل موارد مختلفی است‌. فشارها و چالش هایی که به طور قابل توجهی بر دانش آموزان در محیط آموزشی تأثیر می‌گذارد‌‌. این مفهوم چند وجهی با ترکیبی از عواملی که در تجلی آن نقش دارند تعریف می‌شود. امتحانات به عنوان عامل اصلی استرس تحصیلی در دبیرستان های کره جنوبی شناخته شده است؛  اهمیت فوق العاده ای که به نتایج امتحانات داده می‌شود، نه تنها موفقیت تحصیلی را تعیین می‌کند بلکه آینده را نیز شکل می‌دهد. ترس از شکست دانش آموزان و رقابت شدید برای کسب نمرات برتر استرسی بی‌امان ایجاد می‌کند. فشار مداوم بر دانش آموزان برای  داشتن عملکردی در سطح استثنایی یکی دیگر از دلایل اصلی استرس تحصیلی است، بار کاری سختی که بر دانش آموزان دبیرستانی تحمیل می‌شود و تلاش برای موفقیت در موضوعات متعدد، مثل: شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه و اضافی و کلاس‌های آمادگی، منجر به یک برنامه زمانی فشرده و دقیق می شود. این مسئولیت ها اغلب منجر به احساس خستگی می‌شود، که باعث افزایش سطح استرس در بین دانش آموزان می‌شود.[7]

خودکشی،  آخرین راه نجات از مشکلات:

خودکشی یک مسئله رایج است که به طور گسترده بر تمام جمعیت شناسی در کره جنوبی تأثیر می‌گذارد. در میان نوجوانان، با میانگین 7 مرگ در هر 100000 نفر، علت اصلی مرگ و میر است. برخی از مهم ترین عواملی که بر خطر افکار و اقدام به خودکشی تأثیر می‌گذارد، انگ فرهنگی و استرس تحصیلی و همین طور عوامل دیگر مانند: قلدری و ساختار خانواده نیز احتمال خودکشی را افزایش می‌دهد.

خودکشی عامل اصلی مرگ در میان نوجوانان در کره جنوبی است. استرس تحصیلی در حدود 12 درصد از خودکشی های نوجوانان در سراسر کشور نقش دارد، انگ فرهنگی مانع از درمان افراد می‌شود، حدود 70 درصد دانش‌آموزان رفتارهای خودکشی خود را پنهان می‌کنند، زیرا معتقدند اعتراف به داشتن یک بیماری روانی شرم‌آور است. نوجوانانی که قلدری فیزیکی یا سایبری را تجربه می‌کنند، حدود 3 برابر بیشتر احتمال دارد اقدام به خودکشی کنند؛ میزان خودکشی دو برابر میزان مرگ و میر ناشی از آسیب غیرعمد (دومین علت اصلی) و سه برابر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان (سومین علت اصلی) است.

در میان دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان در سال 2021، میزان افکار خودکشی برای پسران 9.5 درصد و برای دختران 16.1 درصد بود.

اگرچه خدمات بهداشت روان در دسترس است، این خدمات محدود است تحقیقات بیان می کند که یک رویکرد چند بعدی در برنامه ها می تواند به پیشگیری از خودکشی نوجوانان کمک کند.[8]

نتیجه گیری:

قلدری دانش آموزان و دخالت والدین، باعث ایجاد فشارهای روانی در دانش آموزان کره ای می‌شود که می‌تواند به خودکشی آنها منجر شود. این نتایج نشان می‌دهد که محیط خانواده و مدرسه به همراه فشارهای اجتماعی می‌تواند بر روان و رفتار دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد و نیاز به آموزش و پشتیبانی مناسب از سوی جامعه و نهادهای آموزشی دارند.

این مقاله به مشکلات اساسی دانش آموزان در کره پرداخته است ولی این مشکلات نباید باعث شود که کوتاهی های خودمان در قبال کودکان را توجیه کنیم بلکه باید بیشتر به فکر سلامت آنها باشیم؛ هدف من از نوشن این مقاله این بود که جوانان و نوجوانان را از بخش کوچکی از مشکلات کره باخبر کنم تا آنها هر چیزی رو که در فیلم ها و سریال ها می بینند باور نکنند و درباره آنها تحقیق کنند.

 

 

 

مراجع:

  •   Yoon, “Number of suicide deaths in South Korea in 2023,” by level of education, Oct.2024.
  •    H. Chung, Y. S. Park, “A Study on the Relationship Between Academic Stress and Mental Health Among High School Students in South Korea,” RESEARCH AND ADVANCES IN EDUCATION, VOL.3, NO.1, ISSN 2788-7057, JAN. 2024.
  • Rashid, “We torment others: the dark side of South Korean school life,” the Guardian, 2023
  • https://www.ipgce.com/parental-involvement-in-south-korea-education.
  • Kang, “Suicide Among Adolescents in South Korea.” Ballard Brief. July 2023. www.ballardbrief.byu.edu.

 

[1](Source: https://www.statista.com)

[2])Ji-Hye Chung & Yeong-Suk Park, 2024)

[3] )Raphael Rashid, 2023)

[4] معلم مدرسه ابتدایی و مدیر اتحادیه معلمان و کارکنان آموزش و پرورش کره (KTU)

[5] )Raphael Rashid, 2023(

[6] )https://www.ipgce.com(

[7] )Ji-Hye Chung & Yeong-Suk Park, 2024)

[8](Alyssa Kang, 2023)

 

نویسنده:

سرکار خانم زینب طیبـی

موسسه هاتف شرق ، شهر شیراز