موسسه بین‌المللی هاتف شرق به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت رسمی بی‌تی‌اس منتشر نمود:

 

BTS  که دهمین سالگرد خود را در 13 ژوئن جشن گرفت، از یک گروه هیپ‌هاپ کمتر شناخته شده به موفق‌ترین گروه کی‌پاپ تبدیل شده و رکوردهای متعددی را در تاریخ کی‌پاپ شکسته است.

این گروه که در ابتدا به عنوان یک گروه زیرنظر کمپانی بیگ‌هیت اینترتیمنت و بعدها به معروف‌ترین گروه موسیقی کره‌ای تبدیل شد، با چالش‌‌های قابل توجهی در جلب توجه طرفداران خود در صنعت موسیقی به شدت رقابتی کره‌ای مواجه شد.

بی‌تی‌اس با تصویرسازی قوی از خود، به تدریج یک پایگاه هواداران ایجاد کرد. این گروه توانست با موسیقی جذاب، اجراهای صحنه‌ای خیره کننده و سبک ارتباط دوستانه بین خود و طرفداران، بخش زیادی از جوانان و نوجوانان جهانن را به خود مجذوب نماید.

سپس یک هوادار پرشور و منسجم به نام «ARMY» تأسیس شد. همانطور که این هواداری به شدت رشد کرد،BTS  شروع به ساختن نامی برای خود در بازار اصلی پاپ کرد و آهنگ‌های محبوبی مانند «خون، عرق، اشک»، «فایر»، «من بهت نیاز دارم»، «روز بهاری»، «باروت» و … را به بازار موسیقی جهان عرضه نموده و موفقیت‌های زیادی را کسب نمود. به خصوص از سال 2020، با وجود همه گیری کرونا، بی‌تی‌اس به‌طور مداوم رکوردهای بی سابقه ای در تاریخ کی پاپ به دست آورده است. چهارمین آلبوم کامل گروه با نام «نقشه روح: 7» که در فوریه همان سال منتشر شد، بیش از 4 میلیون نسخه فروخت و در صدر جدول آلبوم‌ها در پنج بازار برتر موسیقی جهان (ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا، آلمان و فرانسه) قرار گرفت.

آهنگ‌های انگلیسی «دینامیت» و «کَره[1]» به صدر چارت 100 بیلبورد داغ ایالات متحده رسیدند. با این ترانه، اعضای بی‌تی‌اس جایگاه خود را به عنوان برترین ستاره‌های پاپ در جهان تثبیت کردند و این تفکر را که کی‌پاپ نمی‌تواند در بازار غرب جذاب باشد، از بین برد. آنها اولین بازیگر کی‌پاپ بودند که نامزد جوایز گرمی شدند و برنده «بهترین هنرمند سال» در جوایز موسیقی آمریکا (AMAs) در سال 2021 شدند در نظر گرفته می شود

علاوه‌بر این، بی‌تی‌اس با طیف وسیعی از فعالیت‌ها، از جمله سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دریافت نشان شایستگی فرهنگی از دولت کره جنوبی، برگزاری کنسرت‌های انفرادی در استادیوم ومبلی بریتانیا و استادیوم سوفای، بازدید از کاخ سفید و… تصویری متمایز از خود بر جای گذاشت.

کارشناسان ارزیابی می‌کنند که موفقیت بی‌تی‌اس راه را برای استقبال از کی‌پاپ در بازار جهانی باز کرده است. کیم جین وو، می‌گوید: «من اغلب شنیده ام که آژانس‌های دیگر کار را آسان‌تر در خارج از کشور گسترش می‌دهند؛ زیرا که بی‌تی‌اس راه را در بازارهای جهانی هموار کرده است. می‌توان گفت این گروه نقش اصلی را در گسترش جهانی کی‌پاپ ایفا کرده است».

Lim Jin-mo یکی دیگر از منتقدان موسیقی می‌گوید: «بی‌تی‌اس سهم مهمی در تبدیل شدن کی‌پاپ به یک سبک موسیقی پیشرو در سرتاسر جهان داشته است. آنها به دلیل موفقیتی که از طریق اشتیاق و عزم تزلزل ناپذیر اعضا بدون اتکا به منابع یک آژانس بزرگ کی‌پاپ به دست آمده، شایسته امتیاز بالایی هستند».

ایجاد یک دسته کی پاپ توسطAMA [2]شواهدی است که نشان می‌دهد جایگاه کی‌پاپ در جهان ارتقا یافته است. لی گیوتگ، کارشناس کی‌پاپ و مدرس موسیقی پاپ و مطالعات رسانه‌ای در دانشگاه جورج میسون کره می‌گوید: گروه‌های مشهور مانند U2 بیش از 40 سال است که فعال بوده‌اند و یک تور جهانی می‌سازند و آلبوم منتشر می‌کنند، من معتقدم بی‌تی‌اس نیز مسیر مشابهی را طی خواهد کرد و زندگی حرفه‌ای طولانی مدتی خواهد داشت.

 

[1] Butter

[2] AMA یکی از سه جایزه بزرگ موسیقی در ایالات متحده است.