مقاله زیر برگرفته از اسناد و مقالات رسمی فراماسون‌ها در کره بوده که توسط موسسه بین‌المللی هاتف شرق ترجمه و تدوین شده است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به شماره دوم فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی که به زودی منتشر می‌شود، مراجعه نمایید.

فراماسونری کره‌ای در سال 1909 در سئول به عنوان یک سازمان اجتماعی برای غربی‌ها تأسیس شد. بسیاری از بنیانگذاران و اعضای اولیه آن مبلغان پروتستان آمریکایی بودند. به‌عنوان نمونه، هنگامی که سینگمن ری(اولین رئیس‌جمهور کره جنوبی)، که در سال 1907 از دانشگاه جورج واشنگتن فارغ‌التحصیل شد، در ماه دسامبر از شیکاگو بازدید کرد و در نشست واعظان پروتستان که در معبد ماسونی برگزار شد به عنوان نماینده کره شرکت کرد[1]. فراماسونری در آن زمان یک سازمان اجتماعی باز بود و جلسات کلیسا بدون هیچ مشکلی در معبد (لژ فراماسونری) برگزار می‌شد.

تأسیس فراماسونری کره‌ای، شعبه هانیانگ فراماسونری کره (لژ هان یانگ شماره 1048) مجوز تأسیس خود را از مقر اسکاتلند در 5 نوامبر 1908 دریافت کرد. شعبه هانیانگ در 29 مه 1909 افتتاح شد. در این روز حدود 20 نفر از اعضای مؤسس گرد هم آمدند و منشور را امضا کردند. قبل از این، جلسات متعددی در سال 1907-1908 برای تأسیس شعبه کره‌ای برگزار شد.

در آن زمان، بدون احتساب دیپلمات‌ها، خارجی‌های ساکن کره سه نوع بودند: تاجر، معدنچی و میسیونرهای مسیحی. بنابراین به‌طور طبیعی، اعضای موسس فراماسونری در کره از میان این سه گروه خارجی بودند و البته مبلغان پروتستان نیز در این جلسات حضور فعال داشتند.

یکی از اولین جلسات در خانه ویلیام بی. اسکرانتون، پزشکی که از انجمن مبلغان متدیست شمالی استعفا داده بود، برگزار شد. اعضا طوماری برای ارسال به ستاد نوشتند و به دنبال امضاکنندگان بودند. مدیر معدن، والتر اچ. آلبریج، از مقامات معدن Unsan  امضا جمع‌آوری کرد و یک سوم از 24 عضو اول امضاکننده، اپراتورهای معدن بودند. این طومار به شعبه‌های هیوگو و اوزاکا در ژاپن فرستاده شد و توسط جرج دبلیو وایمارک، ژنرال ژاپنی تایید و به مقر اسکاتلند ارسال شد.

شخصی که در سال 1909 دفتر سئول را افتتاح کرد، جان توماس گریفین، «پدر فراماسونری ژاپنی»، تاجر ابریشم یوکوهاما بود. گریفین همچنین با شرکت در مراسم افتتاحیه شعبه هانیانگ به عضویت آن درآمد. نظرات در مورد محل اولین دفتر شعبه هانیانگ متفاوت است. یک نظریه این است که در طبقه دوم ساختمان مهندس جیمز هنری موریس، بوده و نظریه دیگر این است که اتاقی در هتل سونتاگ بوده است. این مکان‌ها دو ساختمان روبروی هم در خیابان در جونگ دونگ هستند. آنچه مسلم است این است که ماسون‌ها از سال 1922 به طور انحصاری در طبقه دوم ساختمان موریس تجمع کرده‌اند.

مشارکت مبلغان پروتستان

از 11 دسامبر 1909، موریس به عنوان رهبر لژ هانیانگ به عنوان منشی-خزانه‌دار فعالیت کرد. افراد مشهوری که از زمان تأسیس لژ هانیانگ شرکت کرده‌اند عبارتند از:

دکتر اسکرانتون، اولین دبیر کل،

ارنست توماس بتلِ انگلیسی که رئیس[2] Daehan Maeil Shinbo بود.

اولیور آر. آویسون رییس بیمارستان Severance [3]

الکساندر اس. همیلتون

دیوید دبلیو دشلر[4]،

جورج آر فرامپتون[5]،

دندانپزشک دیوید هان[6]،

آلبرت گوشلک[7] و غیره

کشیش فرانک ارل کرانستون ویلیامز[8] از گونگجو نیز همراه با ویلیام آر. هاروی[9] در جلسه دسامبر 1909 به عضویت درآمد.

 

از آنجایی که دولت ژاپن اجازه انجمن های مخفی را نمی‌داد، لژ فراماسونری هان یانگ در قالب باشگاه سئولفعالیت می‌نمود.  علاوه‌بر این، فقط خارجی‌ها اجازه عضویت داشتند و کره‌ای‌ها نمی‌توانستند عضو شوند. (در این مدت چندین کره‌ای به عضویت فراماسونری در خارج از کشور درآمدند.) پلیس چندین بار لژ را بازرسی کرد تا بررسی کند که آیا کره‌ای‌ها در آن حضور دارند یا خیر، اما نتوانست چنین مواردی را شناسایی کند.

گریفین و اسکرانتون یک ماه در معدنِ Unsan ماندند و تاجران را به عنوان عضو پذیرفتند. در این مدت هری جی ایوانز و دیگران عضو شدند و در نتیجه، در سال 1911 بیش از 30 عضو در این لژ وجود داشت.

در سال 1922، شعبه هانیانگ به باشگاه سئول، که درست در کنار منطقه کنسولگری آمریکا در جونگ دونگ قرار داشت، نقل مکان کرد. هنگامی که باشگاه سئول در سال 1925 در اثر آتش سوزی ویران شد، شعبه هانیانگ اساسنامه تاسیس و بسیاری از اسناد خود را از دست داد و بسیاری از سوابق تاریخ اولیه آن از بین رفت. بنابراین اطلاعاتی بیشترِ چندانی از آنچه در این مقاله ذکر شده در دسترس نمی‌باشد.

اولین اعضای کره‌ای

اولین کره‌ای که فراماسون شد، هان یون اینشیک[10]بود که برای مدت طولانی در سرکنسولگری ایالات متحده در سئول کار می‌کرد. او در سال 1957 به عضویت دائمی لژ  درآمد. با این حال، خیلی زود پس از این عضویت به ایالات متحده مهاجرت کرد.

نفر دوم دکتر ناک جون باک[11] رئیس دانشگاه یونسی بود که در سال 1958 با مدرک Ph.D به عضویت درآمد. در نتیجه، آویسون قبل از آزادی  (استقلال کره) و ناک جون باک پس از استقلال از دانشگاه یونسه فراماسون شدند.

پس از آزادی، با افزایش سریع نیروهای ارتش ایالات متحده، تعداد فراماسون‌ها در کره از 300 فراتر رفت و بسیاری از افسران ارتش آمریکا و تجار خارجی به عضویت آن درآمدند.

[1] برخی از محققان بر این باورند که سینگمن ری اولین کره‌ای بود که به طور رسمی در جلسات فراماسونری شرکت می‌کرد. با توجه به اینکه سینگمن ری به عنوان نماینده کره در جلسه معبد ماسونی شرکت کرد و با نگاهی به حکایات دوران تحصیل او در در ایالات متحده و تحصیل در دانشگاه جورج واشنگتن، به نظر می‌رسد که او در حین تحصیل در دانشگاه جورج واشنگتن به عضویت فراماسون ها درآمده است.

[2] یک روزنامه که در خلال سال‌های 1904 تا 1910 در امپراتوری کره منتشر می‌شد.

[3] بیمارستان Severance Gangnam  در سال 1983 برای گسترش پروژه پزشکی مرکز پزشکی دانشگاه Yonsei تاسیس شد.

[4] David W. Deshler

[5] George R. Frampton

[6] David E. Han

[7] Albert Goshalk

[8] Frank Earl Cranston Williams

[9] William R. Harvey

[10] 한 윤인식

[11] 백낙준