کره جنوبی در حال حاضر دارای ۶۳ اندیشکده است و صاحبان این اندیشکده‌ها بعضاً رؤسای سابق جمهور و وزرای کشور هستند که هدفشان صادرکردن فرهنگ کره جنوبی به جهان و علی‌الخصوص کشورهای اسلامی است؛ در این راستا علاوه‌بر “کی‌پاپ” و “کی‌درام” که از سال‌های گذشته وجود داشته در حال حاضر در جهان شاهد “کی‌فود” و “کی‌بیوتی” “کی‌استایل” و…هستیم و در کنار آن می‌توان به هر چیزی که اوقات فراغت کودک و نوجوان و جوان را از سمت کره جنوبی پر کند، اشاره کرد.‌

خبرگزاری فارس از قم _ محبوبه حقیقت: قصه از گروه bts شروع شد و پویشی که در “فارس من” برای نگرانی و دغدغه‌های والدین راه افتاد، اما انگار این قصه سردراز دارد و صحبت از ارتشی بزرگ‌تر از گروه bts است، و این گروه تنها یک قطعه از پازل موج فرهنگی کره است که وارد کشور ما شده و با آن مواجه هستیم.

فرهنگ کره‌ای باید به جهان صادر شود

موسیقی(کی‌پاپ) و درام کره‌ای (کی‌درام) جزء اولین محصولاتی بوده که در موج اول و دوم وارد کشور ایران شده یعنی قبل از سال ۲۰۱۰ و بعد از آن موج سوم یعنی فرهنگ کره قرار است صادر شود که بنیاد هالیو زیر نظر وزارت فرهنگ و گردشگری کره بحث صادرات فرهنگ کره را پیگیری می‌کند.بنیاد هالیو برنامه سالانه برای این موضوع در نظر دارد و نقاط قوت و ضعف را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا صدور فرهنگ کره به کشورهای دیگر به‌خوبی رقم بخورد، رؤسای جمهور کره نیز روی محوری بودن و صادرات فرهنگی کره تأکید خاص دارند و از زمان رئیس‌جمهور هفتم کره جنوبی بحث جهانی‌شدن کشور کره مطرح شده است.

کره جنوبی نهنگی در میانه نهنگ‌ها

اگر یک زمانی کره جنوبی “میگویی در کنار نهنگ‌ها” شناخته می‌شد، امروز “نهنگی در میانه نهنگ‌هاست” . این کشور در  سال ۲۰۲4 از لحاظ قدرت نظامی پنجمین کشور جهان شناخته شده و از لحاظ قدرت نرم نیز پانزدهمین قدرت جهان شناخته می‌شود، لذا باید از نفوذ فرهنگ کره جنوبی آگاه بود و برنامه جدی برای مواجهه با آن اندیشید.

باید از رسوخ فرهنگ کره‌جنوبی ترسید!

کره جنوبی در حال حاضر دارای ۶۳ اندیشکده است درحالی‌که رژیم صهیونیستی ۶۶ اندیشکده دارد و صاحبان این اندیشکده‌ها بعضاً رؤسای جمهور و وزرای کشور هستند که هدفشان صادرکردن کل فرهنگ کره جنوبی است و علاوه بر “کی‌پاپ” و “کی‌درام، که در سال‌های گذشته وجود داشته در حال حاضر در جهان “کی فود” و “کی‌بیوتی” “کی‌استایل” و… نیز وجود دارد و در کنار آن می‌توان به هر چیزی که اوقات فراغت کودک و نوجوان و جوان را از سمت کره جنوبی پر کند، اشاره کرد.‌
حتی در اخلاق و رفتار نیز فرهنگ کره غالب شده؛ تام‌بوی شیوه پوشش لباس و رفتارهای پسرانه است که در قامت دخترانه خود را نشان می‌دهد و برگرفته از مد کره‌ای است و هان استایل سبک پوششی است که توسط کره جنوبی در جهان مطرح شده و طرفداران زیادی دارد و حتی کت‌های رنگی مردانه از شرق وارد کشورها شده است.
برای آگاهی بیشتر از کره جنوبی و تهدید فرهنگی اجتماعی که از سمت این کشور وجود دارد، سراغ مهدی منصوری خواه مدیرمسئول فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی رفتم تا از زبان یک کارشناس بیشتر با این فرهنگ و رسوخ و نفوذ آن در بین جوانان و نوجوانان آشنا شویم. او گفت: کار رسانه این است که یک انگاره ذهنی در ذهن مخاطب می‌کارد و از آن برداشت می‌کند، کره جنوبی از طریق رسانه و تکرار، راهبرد ذائقه‌سازی برای مردم جهان را در نظر دارد. ورود به موج کره‌ای از سمت کی‌پاپ و کی‌درام اتفاق افتاده و بعد سراغ چیزهای دیگر مانند همان کی‌فود، کی استایل و ….می‌رود.

فرزندان ۷ و ۸ ساله ما درگیر موج چهارم کره‌ای شده‌اند

مدیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی بیان کرد: در حال حاضر یادگیری زبان کره‌ای بعد از زبان انگلیسی دومین زبان پرطرف‌دار کشور ماست و با اظهار تأسف هم‌زمان با آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ آن کشور هم با آن وارد کشور می‌شود. گروه bts در نسل سوم کی‌پاپ بود درحالی‌که در نسل چهارم ‌خواننده‌های کودکی وجود دارند که فرزندان کودک ۷ و ۸ساله ما را درگیر کرده‌اند.‌
وی مطرح کرد: کره جنوبی سند توسعه فرهنگی دارد که هر ۵ سال به‌روزرسانی می‌شود و هر رئیس‌جمهوری بیایید به اجرای آن مقید است. در برنامه اخیر توسعه فرهنگی این کشور روی کشورهای اسلامی و مسلمانان تاکید شده است.
متأسفانه در ایران یک نهاد مذهبی و انقلابی برای تقویت باورهای دینی، نادانسته و بی‌خبر از سند توسعه فرهنگی کره(نفوذ در کشورهای اسلامی) یک خواننده‌ای که در کشور خود خیلی شناخته‌شده نیست و حتی پرونده دارد را در برنامه قرآنی دعوت می‌کند و قشر مذهبی ما تعداد دنبال‌کنندگان این شخص را از ۱ میلیون و ۷۰۰ به ۳ میلیون و ۵۰۰ نفر می‌رسانند.

شعار “love yourself” گروه bts اثرات بسیار مخربی دارد

مدیر مؤسسه بین‌المللی هاتف شرق ادامه داد: ترویج نگاه ضد خدایی، خودمحوری، عوض‌کردن معنی خانواده به این معنی که هر کس تو را برای رسیدن به هدف تو کمک کند خانواده تو محسوب می‌شود اتفاق بدی است که این وسط رخ می‌دهد و با تکرار “خودت را دوست داشته باش” فرزند ۱۲ و ۱۳ساله ما یک انسان خودخواه و خودمحور می‌شود که این جریان در دختران بیشتر نمود دارد.‌منصوری خواه افزود: طرف‌داران جریان bts و کی‌پاپ که اغلب در کشور ما دختران هستند وقتی به سن ۲۵ سال می‌رسند تحت تأثیر این فرهنگ با خود می‌گویند چرا باید از خوشی‌های خود بگذرند و تن به ازدواج و همسر و فرزند دهند، و فرهنگ فداکاری، ایثار و گذشت برای آن‌ها بی‌معنی می‌شود و تنها تن‌دادن به خواسته‌های خود اولویت و محور قرار می‌گیرد و اینجاست که فرهنگ دینی آسیب می‌بیند.
اولین مبلغ کره‌ای عنوان کرد: در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ که سریال‌های کره‌ای مطرح جهان را می‌بینیم حتماً ضد خداست و خدا و شیطان در مقابل هم قرار می‌گیرند و حتی انسان مسلمان می‌خواهد که در این ستیز، شیطان غالب بر خدا شود و در سال‌های اخیر بعد از گذر از تبلیغ مسیحیت تبشیری در کی‌درام‌های خود، به دین نوین جهانی توجه دارند که همان “سند توسعه پایدار ۲۰۳۰” است.
وی تصریح کرد: قوانین ضد زن به دلیل حاکمیت و نفوذ تفکرات کنفوسیوس در کره فراوان است، ولی ادعای “برابری جنسیتی” دارند و دنبال این هستند که این اتفاق رخ دهد، یکی از آسیب‌های جدی موج کره‌ای بحث “تناسخ” است و به علت تکرار، باور‌پذیری آن در عقائد فرزندان ما نفوذ پیدا کرده و توسط فرزندان مسلمان ما نیز پذیرفته‌ شده و “کارما” نیز از دیگر مسائلی است که حتی در مذهبی‌ها دیده می‌شود.

صداوسیما اولین حامی موج کره‌ای

این استاد حوزه دراین‌خصوص گله‌ای از صدا‌وسیما کرد و گفت: می‌توان جلوی موج کره‌ای ایستاد درصورتی‌که صداوسیما جلوی خود را در پخش سریال‌های کره‌ای و انیمه‌های ژاپنی بگیرد. برخلاف بعضی از کشورها در ایران موج کره‌ای از طریق حاکمیت وارد کشور شده، ما اگر از موج کره‌ای به‌عنوان آرایش رسانه‌ای کره یاد کنیم؛ حتی در پخش سریال‌های خود از نظرات کارشناس بهره می‌بریم. در حال حاضر همان‌طور که امپریالیسم رسانه‌ای غرب وجود دارد امپریالیسم رسانه‌ای شرق نیز به طور جدی‌تر وجود دارد.

کتاب‌های مصور مانگا و مانهوا میهمانی آسیب‌زا برای فرزندان معصوم

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال می‌توان به شبکه امید اشاره کرد که دائم در حال پخش انیمه ژاپنی و سریال کره‌ای است و فرزندان ما بعد از دیدن کی‌درام غالباً سراغ سی‌درام چین و تی‌درام تایلند خواهند رفت و آنجاست که نمی‌شود چاره‌ای کرد و کسانی که انیمه‌باز (اُتاکو) باشند به سراغ کتاب‌های مانگا و مانهوا خواهند رفت و کتاب‌هایی که در این فضا خوانده می‌شود بیشتر مباحث تناسخ و مسائل جنسی در آن دیده می‌شود که متأسفانه آثار انحرافات جنسی در شرق به‌مراتب بیشتر از غرب است. منصوری خواه بیان کرد: باید باب ورود از صداوسیما بسته شود، چون نوجوانی از طریق صداوسیما علاقه‌مند شود، به همین اکتفا نخواهد کرد و سراغ اصل آن در شبکه‌های اجتماعی می‌رود؛ اما با تأسف شدید باید گفت در سال‌های اخیر تقویت موج کره‌ای را در بین قشر مذهبی‌ از صداوسیما داشته‌ایم!
مدیر مؤسسه بین‌المللی هاتف شرق مطرح کرد: نکته بعد هم برای رفع آسیب موج کره‌ای این است که باید فعالان فرهنگی و صداوسیما به سراغ تولید محصولات فاخر رسانه‌ای و فرهنگی تاریخی مذهبی بروند، و نکته دیگر اینکه طیف گسترده‌ای که در معرض آسیب موج کره‌ای قرار می‌گیرند، دختران هستند، چون از ۱۰ هزار نفر علاقه‌مند به موج کره‌ای کمتر از  10 نفر پسر هستند لذا رابطه دختر و پدر باید خیلی خوب و حسنه شود؛ چون هرچه این رابطه عمیق و قوی‌تر شود، آسیب‌ها نیز کمتر می‌شود و هم راحت‌تر می‌توان از این جریان آن‌ها را جدا کرد.

دختران بیشتر در معرض آسیب موج کره‌ای هستند

وی ابراز کرد: برای رفع آسیب‌ها موردبه‌مورد فرق می‌کند، اینکه طرف‌دار موج کره‌ای در فضای مذهبی است یا غیرمذهبی فرق می‌کند که چه نسخه‌ای پیچیده شود، میزان درگیری و شدت و ضعف آن مهم است، سن اهمیت زیادی دارد مثلاً صحبت با یک بچه ۱۰ساله، ۱۴ساله، ۱۸ساله متفاوت است، با کسی که تازه‌وارد این جریان شده و هیجان زیادی دارد نیز جور دیگری باید صحبت کرد، در کل باید طیف‌بندی شود و با هر کدام به شیوه‌ای مخصوص صحبت شود.

با این توصیف و بررسی و تحلیل وضعیت موجود، به این موضوع پی می‌بریم که ضرورت دارد تا شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه که جزء نهادها و متولیان امر هستند، با حضور فعالانه کارشناسان خبره، این امور را حل‌وفصل کنند و برای این آرایش رسانه‌ای کره‌ تلاش کنند، چراکه نسل چهارم کی‌پاپ فرزندان ۶ یا ۷ساله ما را به موج کره‌ای مبتلا کرده و با تأثیرپذیری از مادران گرفتار در نسل سوم ، عشق به موج کره‌ای را دریافت کرده‌اند. ‌

لینک خبر در فارس