اختصاصی موسسه بین‌المللی هاتف شرق

شاید افراد زیادی اطلاع نداشته باشند که فراماسون‌ها در کره جنوبی حضور فعال داشته و دارند و فعالیت‌های آنان به‌صورت آشکار در این کشور جریان دارد. حضور ماسون‌ها در کره به حدود 110 سال قبل برمی‌گردد. در اواخر سال 1907 و اوایل سال 1908 تعدادی از فراماسون‌ها که در آن زمان در کره زندگی می‌کردند، متعهد شدند که اولین لژ ماسونی را در شبه جزیره تأسیس کنند. منشوری توسط لژ بزرگ اسکاتلند در 5 نوامبر 1908 صادر شد و نام هان یانگ، یکی از نام‌های قدیمی پایتخت، برای تعیین لژ جدید انتخاب شد.

در 29 مه 1909، اولین لژ ماسونی کره در جایی در جئونگ‌دونگ، منطقه‌ای در مرکز سئول، که به‌خاطر نمایندگی‌های شرکت‌ها و موسسات خارجی‌اش معروف است، افتتاح و وقف فعالیت‌های ماسونی شد. در مورد سال‌های اولیه فعالیت‌های این لژ اطلاعات زیادی در دست نیست و تنها می‌دانیم حدود 30 عضو در سال اول که غالبا تجار، معدنچیان و مبلغان خارجی و اغلب از لژهای هیوگو و اوزاکا 498 در ژاپن بودند در این لژ فعالیت می‌کردند؛ اما رفته‌رفته کره‌ای‌ها نیز به این لژ اقبال نشان داده و به عضویت این لژ درآمدند.

در 24 آوریل 1957، این لژ درجه «استاد ماسون» را برای اولین بار به یک کره‌ای اعطا کرد. همچنین گفته می‌شود که شاهزاده یی گو (نوه امپراتور گوجونگ از سلسله چوسون)  در سال 1966 به عضویت این لژ درآمد. در دهه 1980 لژ به سمت افزایش مشارکت کره‌ای‌ها حرکت نموده و امیدوار بود که روزی جلسات به زبان محلی (زبان کره‌ای) برگزار شود.

علاوه‌بر لژ هان یانگ، سه لژ دیگر در شبه جزیره کره وجود داشته است: لژ پوسان و لژ هری اس. ترومن و لژ مک آرتور. امروزه علاوه‌بر لژهای مذکور، باشگاه‌های ماسونی در سراسر کره از جمله شهرهای سئول، بوسان، دائگو و کیمپو فعالیت گسترده‌ای دارند. قدیمی‌ترین عضو زنده لژهان یانگ در سال 1960 به آن پیوست و طبق برخی اسناد این لژ در 60 سال گذشته حدود 700 عضو را دیده‌ است.

ماسون‌ها در حال حاضر در کره جنوبی فعالیهای بسیار گسترده‌ای داشته و از نفوذ زیادی برخوردار هستند. موسسه بین‌المللی هاتف شرق به زودی اطلاعاتی بیشتری از نفوذ جریانات ماسونی در کره منتشر خواهد نمود.

آیا جریانات ماسونی تاثیری در موج کره‌ای و فعالیت‌های رسانه‌ای دولت کره جنوبی دارند؟ منتظر بمانید

ادامه دارد…