دختر نقاب‌دار  یک سریال درارم کره جنوبی سال ۲۰۲۳ به کارگردانی کیم یونگ هون و با بازی لی هان بیول، نانا، گو هیون-جونگ، آن جه-هونگ و یوم هه-ران است. این مجموعه بر پایه وب‌تونی با همین نام از مه می و هی سه است که بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ منتشر شد. دختر نقاب‌دار در ۱۸ اوت ۲۰۲۳ در نتفلیکس منتشر شد.

“کیم مو می” آرزوی سلبریتی شدن داشته اما اکنون یک کارمند اداری معمولی است که از ظاهر خود رضایت ندارد. او با زدن یک نقاب و پخش آنلاین توجهات زیادی جلب می کند و از این بابت احساس رضایت دارد. همکار او “جو اوه نام” نیز خود را زشت می پندارد؛ وقتی او متوجه می شود دختر نقاب دار همان “کیم مو می” است، عاشق و درگیر اتفاقی غیرمنتظره با او می شود و ادامه داستان.

 

در درام «دختر نقاب‌دار» محصول ۲۰۲۳، چندین آنتاگونیست به‌عنوان مسیحیان مؤمنی به تصویر کشیده می‌شوند که از ایمان خود به عنوان پوششی برای اعمال مخرب خود استفاده می‌کنند. شخصیت‌هایی مانند شماس انتقام‌جوی کلیسا، «کیم کیونگ جا»، مکرراً از خدا و مسیحیت استفاده می‌کنند تا اعمال نادرست خود را توجیه کنند.
سریال «دختر نقاب‌دار» که در نتفلیکس منتشر شد، به‌خاطر نمایش مسیحیت، به‌ویژه با به تصویر کشیدن شخصیت‌هایی که مسیحی هستند، ریاکاری و شرارت را به تصویر می‌کشد که در بطن فیلم مورد توجه قرار می‌گیرد.

شخصیت ها و تم های کلیدی
در «دختر نقاب دار»، شخصیت «کیم کیونگ جا» به عنوان یک شماس کلیسا نشان داده می شود که عمیقاً به ایمان خود پایبند است و ادعا می کند که این کار به او کمک کرده تا با مرگ پسرش کنار بیاید.
با این حال، مشخص می شود که شخصیت او یک انتقام جو است که با دقت برنامه ریزی می‌کند تا از «کیم مو می»، قهرمان اصلی مرگ پسرش انتقام بگیرد.
این دوگانگی تفسیر #تحریف شده از ایمان را برجسته می کند، زیرا او از زبان دینی برای توجیه اعمال بد خود استفاده می‌کند و مکرراً عباراتی مانند «رب» و «آمین» را در زمینه انتقام خود به کار می‌برد.

شخصیت دیگر، رئیس زندان «او آئه جا»، نیز ادعا می‌کند که یک مسیحی مومن است. او چهره‌ای از انسانی مهربان را نشان می‌دهد و ادعا می‌کند که همه زندانیان «فرزندان یک پروردگار» هستند، اما اقدامات او به طور مداوم غیراخلاقی و دوگانه است و تصویر منفی شخصیت‌های مسیحی در سریال را بیشتر تقویت می‌کند.

این سریال به دلیل استفاده از مسیحیت به عنوان ابزاری برای نشان دادن ریاکاری و فساد اخلاقی مورد انتقاد قرار گرفته است. این روند الگوی گسترده‌تری را در درام‌های کره‌ای معاصر منعکس می‌کند، جایی که شخصیت‌هایی که به عنوان مسیحی شناخته می‌شوند اغلب ویژگی‌های شرورانه را تجسم می‌کنند.
منتقدان استدلال می‌کنند که این تصویر به درک منفی عمومی از مسیحیت کمک می‌کند، زیرا تصویری غلط از ایمان را ارائه می‌دهد که با فریب و بدخواهی در هم آمیخته است.
کارگردان «دختر نقاب‌دار»، کیم یونگ هون، با بیان اینکه هدف این سریال نشان دادن دوگانگی ماهیت انسان بود، از این تصویرها دفاع کرد و پیشنهاد کرد که هدف این سریال به‌جای محکوم کردن آشکار مسیحیت، بررسی مضامین عمیق‌تر انسانیت در مقابل مضامین پست جوامع انسانی است.

اما آنچه که شد
تصویر مسیحیت در «دختر نقاب‌دار» با روند رو به رشد رسانه‌های کره‌ای که در آن شخصیت‌های مذهبی منفی نشان داده می‌شوند، همسو است، که منجر به نگرانی‌هایی در میان جوامع مذهبی می‌شود. این موضوع بحث‌هایی را در مورد نیاز به بازنمایی‌های ظریف‌تر از ایمان در فرهنگ عامه به راه انداخته است،
زیرا بسیاری بر این باورند که چنین تصاویری می‌تواند کلیشه‌ها را تقویت کند و روایتی آسیب‌رسان درباره مسیحیت در جامعه ایجاد کند.
روایتی که در زیرمتن داستان خدای واحد مورد اهانت قرار می گیرد.

به قلم: سرکار خانم حیدری؛ سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی