ابعاد بین‌المللی توسعه فرهنگی کره جنوبی

ابعاد فراملی توسعه صنایع فرهنگی کره جنوبی را می‌توان در چهار دسته اهداف، نهادهای درگیر، گستره روابط و حوزه فعالیت تشریح کرد.
هدف
کشور کره به‌خوبی به این نکته پی برده‌است که صنایع فرهنگی بهترین ابزار برای شناساندن رویکرد کره‌ای در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و … است برهمین اساس روابط بین‌المللی فرهنگی کشور کره بر ارتقاء فرهنگ کشور در آن‌سوی آب‌ها و شرکت هنرمندان کره‌ای در رویدادهای بین‌المللی فرهنگی و همچنین انجام مبادلات فرهنگی با کشورهای جهان تأکید دارد.
نهادهای درگیر
در تحقق برقراری روابط فرهنگی بین‌المللی میان کشور کره و سایر کشورها تعدادی از وزارتخانه‌های کشور نظیر وزارت‌خارجه، وزارت دارایی، وزارت صنایع و وزارت فرهنگ و جهانگردی به ارتقاء هرچه بیشتر آن کمک می‌نمایند. دیگر سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی و اشخاص کره‌ای مقیم خارج در گسترش چنین روابطی از نقش مهمی برخوردار هستند.
گستره روابط
بااینکه کشور کره با ۸۱ کشور جهان به توافقات فرهنگی دست‌یافته است اما به‌طور مشخص سیاست تبادل فرهنگی کره به برقراری روابط با کشورهای ژاپن، آمریکا، آسیا، اقیانوسیه و اروپا تاکید دارد.

در میان کشورهای جهان ژاپن و کره شمالی دو کشوری هستند که بر اساس مسائل سیاسی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کره جنوبی در تبادلات فرهنگی هستند. با توجه به این مهم کره جنوبی از هر فرصتی جهت کم کردن چالش‌های بین‌المللی خود با دو کشور مذکور استفاده می‌کند. به‌عنوان نمونه دولت کره به برقراری روابط ورزشی و فرهنگی با کشور ژاپن در جام‌جهانی فوتبال سال ۲۰۰۲ اقدام نموده‌است.

حوزه فعالیت
با توجه به تفاوت‌های موجود میان کشورهای جهان در حوزه صنایع فرهنگی که برگرفته از عادات و رسوم سنتی این کشورها است، کره جنوبی در گسترش روابط خود با سایر کشورها بر صنایعی تاکید دارد که به نوعی جهان‌شمول هستند. به‌عنوان نمونه ادبیات، توریسم، رقص، تئاتر و پانتومیم و موسیقی از جمله مواردی در صنایع فرهنگی هستند که در همه کشورهای جهان دارای مشتاق و علاقه‌مند هستند.
در حوزه ادبیات، کره جنوبی با حمایت مراکز فرهنگی کره در خارج، ضمن معرفی بخش‌هایی از هنر کشور بر روی سی‌دی، دست به انتشار کتاب‌هایی درباره فرهنگ این کشور زده‌است و به معرفی ادبیات کره‌ای پرداخته‌است.
در صنعت توریسم نیز از اوایل دهه ۱۹۸۰ دولت کره توجه ویژه‌ای به این صنعت کرده‌است و بیش‌از گذشته به صنعت توریسم پرداخته و از آن به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار ارتباطی در جهت فراهم آوردن فرصت‌هایی برای شناساندن هرچه بیشتر کشور استفاده نموده‌است.

در زمینه هنرهای نمایشی، سازمان تئاتر کشور کره به‌صورت سالیانه جشنواره‌ها و همایش‌هایی در این کشور با همکاری نهادهای دولتی و خصوصی سایر کشورها به‌خصوص کشورهایی که دارای قرابت فرهنگی با کره جنوبی هستند، برگزار می‌کند. جشنواره بین‌المللی پانتومیم کره نیز یکی دیگر از برنامه‌های اصلی در زمینه هنرهای نمایشی در این کشور است که هر ساله منجر به افزایش روابط فرهنگی کره جنوبی با سایر کشورهای جهان می‌شود.
در رشته رقص نیز می‌توان به اجراها و کلاس‌های عملی آموزش رقص به‌طور بین‌المللی، جشنواره سالانه رقص مدرن و همایش بین‌المللی رقص کره که در این کشور برگزار می‌گردد اشاره نمود. در رشته موسیقی نیز همایش بین‌المللی موسیقی میان کشورهای ژاپن و آمریکا و کره، جشنواره آلات موسیقی بادی جنوب شرق آسیا و جشنواره موسیقی معاصر آسیا ازجمله فعالیت‌های اصلی این کشور در تبادلات بین‌المللی در حوزه صنایع فرهنگی است.

 

 

منبع: کتاب بررسی نقش حاکمیت در پیشبرد صنایع خلاق و فرهنگی صفحه ۷۶ و ۷۷

نوشتهٔ قبلی
تعریف موج کره‌ای
نوشتهٔ بعدی
قدرت نرم کره جنوبی و گسترش موج کره‌‌ای ‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up