کی‌پاپ گرچه به‌عنوان موسیقی پاپ یا موسیقی عامیانه کره جنوبی شناخته می‌شود اما به دلیل گسترش آن در سراسر جهان و نفوذی که در بین مخاطبان خود دارد به یک «هویت فرهنگی» تبدیل شده تا آنجا که هویت «کی‌پاپر» را به مخاطبان خود اعطا کرده است.
امروزه کی‌پاپ چیزی بیش از موسیقی است، این موسیقی به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است که از مرزهای ملی کره فراتر رفته و فهم جهانی از کره و آسیا را به طور کلی تغییر داده است. به گفته کیم سونگ مین(Kim Sung-min)، استاد رسانه و ارتباطات در دانشگاه هوکایدو در ژاپن، کی پاپ تنها نشان دهنده هویت ملی کره نیست، بلکه هویتی فرهنگی است که از طریق تأثیرات جهانی و سازگاری‌های محلی شکل گرفته است.
کمپانی‌ها با نشان دادن آیدول‌ها به‌عنوان تصویری از کمال و حرفه‌ای بودن، برای آنان شخصیت‌سازی و برندینگ ایجاد کرده و آنها را بسیار کاریزماتیک به نمایش می‌گذارند. آیدول‌های کی‌پاپ به‌عنوان چهره‌های آرمانی ساخته می‌شوند که نمایانگر ایده‌آل‌ها در ظاهر فیزیکی، عملکرد، سبک هنری و سبک زندگی هستند.
این تصویر آرمانی و کاریزماتیک باعث شده مخاطبان آنها را الگوی خود قرار داده و در تمامی شئونان زندگی از آنها تبعیت نموده و خود را شبیه آنها در ظاهر و رفتار و طرز فکر و … نمایند. آیدول‌ها و گروه‌های کی‌پاپی نیز از این موضوع مطلع هستند و به همین دلیل به‌گونه‌های مختلف روش و منش مورد نظر خود را به مخاطبین الق می‌نمایند. نمونه آن معرفی برخی از اشخاص و رمان‌ها توسط اعضای بی‌تی‌اس است. این گروه در موراد متعدد اثار هرمان هسه را که فردی با عقاید الحادی است به طرفداران معرفی کرده و آرمی‌ها را دعوت به خواندن کتب وی می‌نمایند.
همچنین موفقیت جهانی کی‌پاپ به توانایی آنها در تعامل با موضوعات اجتماعی و سیاسی نیز گره خورده است، مشخصه‌ای که آن را از سایر نمونه‌های شرقی مانند جی‌پاپ متمایز کرده است. در کره، موسیقی اغلب به عنوان رسانه‌ای برای بیان جمعی عمل کرده است، همانطور که در اعتراضات اخیر استیضاح علیه رئیس جمهور یون سوک یول مشاهده شد، جایی که آهنگ‌های گرلز جنریشن به عنوان سرود پذیرفته شد.
کی‌پاپ پیام‌های مستقیم سیاسی را ارائه نمی‌کند، اما فضایی برای احساسات و اتحاد جمعی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که این یک هویت فرهنگی است تا فقط یک هویت ملی.»
کی‌پاپر بودن یک هویت فرهنگی است که هر کسی بدون در نظر گرفتن ملیت می تواند با آن ارتباط برقرار کند. به همین دلیل است که بنیاد هالیو در موج چهارم موج کره‌ای تعمیق بخشی فرهنگ و سبک زندگی کره‌ای را هدف فعالیت‌های خود اعلام نموده است.کره در تلاش است هویت فرهنگی که طی این سال‌ها درست کرده تقویت نماید و فرهنگ جهانی کره‌ای را جایگزین فرهنگ و ارزش‌های امریکایی نماید.

 

مهدی منصوری‌خواه
مدیرمسئول فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی

┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
موسسه بین‌المللی هاتف شرق؛ اولین و تخصصی‌ترین مرجع نقد #موج_کره‌ای در کشور