موج کره‌ای به پدیده فراگیر شدن سرگرمی‌ها و فرهنگ عامه کره‌ای در جهان به وسیله موسیقی پاپ، درام‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی برمی‌گردد.‌ای که با عبارت کره‌ای هالیو شناخته می‌شود و اولین‌بار توسط رسانه‌های چینی در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای توضیح محبوبیت فرهنگ عامه کره در چین از آن استفاده شد.
موج کره‌ای برخاسته از ترکیب سیاست‌های لیبرالیزاسیون رسانه در دهه ۱۹۹۰، نیاز سینمای کره به مخاطب و سیاست‌هایی برای توسعه کشور به‌عنوان جامعه اطلاعاتی و اقتصاد دانشی است. همین عوامل منجر به ایجاد سطح بالای کاربرد اینترنت و سرعت بالای اتصال با پهنای باند بالا در این کشور شده به‌طوری‌که کره را در زمره پیشرفته‌ترین کشورها در این زمینه قرار داده‌است.
این توسعه عظیم با صادرات سریال‌های تلویزیونی کره‌ای به چین در اواخر دهه ۱۹۹۰ شد. از آن به بعد کره جنوبی تبدیل به مرکز جدیدی برای تولید فرهنگ پاپ بین‌المللی ( چندملیتی ) شد که یک سری تولیدات فرهنگی به همسایه‌های آسیایی اش صادر می‌کرد. اما امروزه فرهنگ پاپ کره‌ای از منطقه امن آسیایی خودش به سوی مخاطبان جهانی در خاورمیانه، آفریقا، اروپا و آمریکا در حال گسترش است.

 

منبع: کتاب بررسی نقش حاکمیت در پیشبرد صنایع خلاق و فرهنگی ص ۱۰۶