گروه بی تی اس کره و تاثیر آن بر فرهنگ مردم کره جنوبی

کشور کره که در شرق قاره آسیا قرار دارد در پی جنگ جهانی دوم و در نهایت به صورت رسمی در سال 1948 به دو کشور کره شمالی و کره جنوبی با دو ایدئولوژی متفاوت تقسیم شد. کره شمالی که با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می شود توسط کیم جونگ اون اداره می شود. اگر مایلید با کره شمالی که یکی از دیکتاتورترین کشورهای جهان است بیشتر آشنا شوید حتما مقاله قوانین کره شمالی را مطالعه کنید. اما کره جنوبی که با نام جمهوری کره شناخته می شود سرگذشتی متفاوت از همسایه خود دارد. موج کره ای با آثار هنری بی مهابا در جهان می تازاند. ما در فاینداتور بر آن شدیم تا به معرفی گروه بی تی اس و تاثیر آن بر فرهنگ و اقتصاد کره و جهان بپردازیم. با ما همراه باشید.

کره جنوبی و نقش آن در گسترش فرهنگ کره

این کشور که با لقب ببر آسیا در مجامع بین المللی شناخته می شود توانست خود را به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی در سطح جهانی مطرح کند. سرویس فرهنگ و اطلاعات کره که هم اکنون زیر نظر وزارت فرهنگ، ورزش و جهانگردی قرار دارد به منظور ارائه تصویری بهتر از کره و شناساندن این کشور به جهان دست به ترویج فرهنگ کره ای زد. کره با امضای شخصی خود در برندسازی در آغاز با سامسونگ و ال جی، بعدها با سریال هایی مانند جواهری در قصر و یا جومونگ و امروزه با گروه موسیقی بی تی اس توانست خود را به سراسر جهان بشناساند تا جایی که توانست عنوان دوازدهمین اقتصاد برتر جهان با تولید ناخالص داخلی GDP را از آن خود کند. جرقه اولیه این کار طی گزارشی مقایسه ای میان بالاتر بودن سود حاصل از فروش فیلم پارک ژوراسیک و پایین تر بودن سود حاصل از فروش خودروهای هیوندای زده شد که باعث شد پس از آن تمرکز بر پدیده موج کره ای بیشتر از پیش شود. گیم کو یکی از روسای جمهور کره در یکی از سخنرانی های خود این گونه بیان می کند: “می‌خواهم کشورمان زیباترین کشور دنیا باشد. ولی منظور از زیباترین، قدرتمندترین نیست. چراکه ما درد و رنج حمله و تسخیر را چشیده‌ایم و من نمی‌خواهم ملت دیگری، این رنج و درد را تحمل کند. ثروت، به اندازه‌ای که فراوانی برایمان بیاورد کافی است. قدرت، به قدری که جلوی حمله کشورهای دیگر را بگیرد کافی است. تنها چیزی که هیچوقت کافی نیست، قدرت فرهنگ غنی کشور است. زیرا قدرتی که در فرهنگ است، هم ما را خوشحال می‌کند و هم خوشحالی را به کشورهای دیگر می‌برد”.

 کره جنوبی هالیو موج کره ای

هالیو یا موج کره ای

در سال های اخیر با توجه به پیشرفت چشمگیر کره به خصوص در سئول غرب گرایی، شهر نشینی و صنعتی سازی باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی در فرهنگ زندگی مردم شده است. با گسترش ارتباطات و اشتراک گذاری تجربه های شخصی در شبکه های اجتماعی فرهنگ عامه کره ای توانست در سطح جهانی مورد توجه قرار بگیرد موج کره ای یا هالیو حکایت از همین موضوع دارد. از سال 1990 به بعد فرهنگ کره جنوبی در جهان به وسیله سریال های درام و موسیقی های پاپ کره ای و نماهنگ ها منتشر شد. این امر تا جایی پیش رفت که کره به عنوان بزرگ ترین کشور صادر کننده فرهنگ عامه در قرن 21 میلادی و یکی از قطب های گردشگری شناخته شد. این امر منجر به شهرت کره در جهان شد باعث شد تا دولت کره در حوزه ی سرگرمی وارد عمل شده و بخشی از هزینه های مالی شرکت ها را به منظور گسترش قدرت نرم خود تامین کند. قسمت بزرگ این موفقیت کره را می توان مدیون و مرهون خدمات شبکه های اجتماعی دانست که توانستند مردم را در تمامی نقاط با فرهنگ عامه کره به وسیله تبلیغات و پخش محصولات کره ای به ویژه در زمینه موسیقی پاپ کره ای آشنا کنند تا جایی که امروزه توانست بر فرهنگ معاصر و سایر فعالیت های هنری مانند موسیقی، فیلم و سریال تاثیر چشمگیری داشته باشد. شاخص هالیو که به بررسی میزان پیشروی موج کره ای در کشورهای خاص می پردازد نشان از رشد موفق فرهنگ کره ای به ویژه از طرف هواداران کی پاپ ها Kpop یا Korean pop شده است که گروه بی تی اس و بلک پینک شامل آن می شوند. هالیو در سال های گذشته در ایران با سریال هایی مانند جواهری در قصر و چهره ماندگار یانگوم در سال 2003 و سریال جومونگ با سوپراستار شدن بازیگر این نقش برای ایرانیان تبدیل شد توانست باعث شهرت فرهنگ کره در میان مردم شود که یکی از اصلی ترین دلایل آن را شاید قرابت فرهنگی بتوان نام برد. درام کره ای یا هانگول یا کی دراما Kdrama در ژانرهای مختلف در غالب مینی سریال توسط کره جنوبی و به زبان کره ای ساخته می شود. در واقع کی دراما نام صنعت فیلمسازی کره جنوبی ست و از سریال هایی که توانستند خارج از مرز کره به شهرت برسد به عنوان هالیو دراما یاد می کنند. جالب است بدانید که با رشد چشمگیر مخاطبان کی دراما در جهان کمپانی های معروف فیلمسازی مانند نتفلیکس با مبلغی بیش از 700 میلیون دلار شروع به سرمایه گذاری در این کشور کردند. همینطور کی پاپ ها توانسند در رتبه ششم توسط فدراسیون بین المللی صنعت فونوگرافی International Federation of the Phonographic Industry که به بررسی جذبیت های صنعت موسیقی در جهان می پردازد قرار بگیرند که گروه بی تی اس را می توان از پیشگامان این صنعت دانست.

کی پاپ بی تی اس

 کره جنوبی کی پاپ پاپ کره ای گروه بی تی اس

 کی دراما یانگوم جواهری در قصر

کره جنوبی کی دراما یانگوم جواهری در قصر

آیدل پاپ های کره ای

آیدل پاپ کره ای یا آیدل کی پاپ که اصطلاحی برای معرفی استعدادهای نوظهور در صنعت موسیقی در کره جنوبی ست که آن ها با شرکت کردن و قبول شدن در آزمون های جهانی که توسط کمپانی ها برگزار می شود می توانند با قراردادهایی برای مدت طولانی شانس دیده شدن را داشته باشند. در دوره های کارآموزی کلاس های رقص، زبان و خوانندگی برگزار می شود که ممکن است از بازه زمانی چند ماهه تا چند ساله را در بر بگیرد که در صورت موفقیت و یا حتی با تبلیغات یا امضای قرارداد با شرکت های تجاری می توانند به سطح بالایی از درآمد دست پیدا کنند. موج کره ای باعث مطرح شدن بیشتر آیدل ها و توجه بیشتر به فیلم و سریال های کره ای شد؛ اما در هر صورت تضمینی صد در صدی برای راهیابی به بازار کار نیست. از دست دادن زمان و پول در صورت رد شدن، رقابت های شدید و قوانین سختگیرانه این شرکت ها برای ورود، در صورت ورود از دست دادن آزادی های فردی و نظارت و کنترل شرکت ها بر روی آن ها در صورت بستن قراردادهایی طولانی مدت، سطح بالای انتظارات از جانب شرکت ها و مردم و در نهایت فشارهای روحی، افسردگی یا حتی دست زدن به خودکشی را می توان جزو جنبه های منفی این کار دانست. در این میان اما گروهی که سسنگ Sasaeng نام دارند با اعمالی از قبیل تعقیب کردن و تجاوز به حریم خصوصی مانند نصب دوربین در محل اقامت آن ها یا حتی حمله برای اثبات علاقه را انجام دادند که باعث شد آیدل ها هم از تعرض به زندگی شخصی توسط طرفداران افراطی در امان نمانند.

فندوم های کره ای

واژه فندوم Fandom که در سال 1903 با معنای لغوی شیفتگی به کار برده شد در اصطلاح به علاقمندی بیش از حد به کوچک ترین جزییات یک موضوع توسط گروهی از فن ها (طرفداران) گفته می شود این موضوع شامل طیف وسیعی از رویدادهای هنری یا اجتماعی است که البته با توجه به الگوبرداری عمیق و گذراندن ساعات زیادی از روز در شبکه های اجتماعی برای دنبال کردن زندگی یک سلبریتی یا نویسنده باید نسبت به جنبه های تاریک این حرکت که نوعی آسیب شناسی به شمار می آید توجه داشت. زندگی نکردن بر طبق خواسته خود در دنیای واقعی یا تقلید صرف و کورکورانه می تواند به قیمت از دست دادن زمان و انرژی برای کسب تجربه های ناب و عمیق در زندگی شما تمام شود و حتی زندگی شما را از حالت نرمال خارج کند.

لقب فندوم های گروه بی تی اس آرمی A.R.M.Y است که سر واژه عبارت  Adorable Representative M.C for Youth به معنی مجری و نماینده قابل ستایش برای جوانی است.

 گروه بی تی اس فندوم های کره ای آرمی های کره ای

گروه بی تی اس

پس از آشنایی با اصطلاحات اکنون به معرفی گروه بی تی اس می پردازیم. گروه موسیقی بی تی اس که مانند یک امضای شخصی برای کره جنوبی به حساب می آید توانست ظرف مدت کوتاهی نام کره را بیش از پیش در عرصه جهانی مطرح کند. بی تی اس BTS یا بنگتن بویز Bangtan Boys به معنای پسران ضد گلوله است که در آمریکا به آن ها پسران فراتر از صحنه beyond the sence هم می گویند، یک گروه 7 نفره از پسران کره جنوبی با نام های جین، شوگا، جی-هوپ، آر اِم، جیمین، وی و جونگ کوک هستند که پس از 3 سال به طور جدی در سال 2013 زیر نظر کمپانی بیگ هیت میوزیک Big Hit Music که یک شرکت در زمینه سرگرمی ست فعالیت خود را آغاز کردند. متن آهنگ های آن ها معمولا در زمینه دوست داشتن و علاقه به خود، اعتماد به نفس و سلامت روان، فقدان، فردگرایی و مشکلات دوران مدرسه است. آثار آن ها اقتباسی از مفاهیم روانشناختی و ادبیات با یک خط داستانی مرتبط با جهان موازی ست.

گروه بی تی اس جین شوگا جی هوپ آر ام جیمین وی جونگ کوک

اسم اعضای بی تی اس

در اینجا با اعضای محبوب بی تی اس آشنا می شویم:

جین

کیم سوک جین Kim Seok-jin با نام هنری جین Jin که در ابتدا قصد داشت بازیگر شود خواننده اصلی، گیتاریست و بزرگترین عضو گروه است. او برای نخستین بار به عنوان خواننده اصلی با آلبوم تک آهنگ تو کول فور اسکول 2Cool 4 Skool یا خیلی خفن برای مدرسه فعالیت خود را با این گروه شروع کرد و نخستین تک نوازی خود را در سال 2016 به نام بیداری منتشر کرد و بعد از آن اهنگ تجلی در آلبوم لاو یور سلف انسر ‘LOVE YOURSELF 結 ‘Answer که با استقبال بالایی روبه رو شد. ترک مون Moonاز آلبوم نقشه روح توانست جایگاه اول آی تیونز iTunes – یک پخش کننده چند رسانه ای و نرم افزار برای سازماندهی فایل های صوتی و دیجیتال – را از آن خود کند. اعضای پانل گرمی به او در سال 2019 لقب صدا نقره ای را به دلیل کنترل نفس پایدار و قوی دادند. آرمی ها  به او لقب ورلد واید هندسام world wide handsome  دادند. گروه موفق به دریافت نشان درجه 5 فرهنگ هوگوان توسط مون جه این رییس جمهور کره جنوبی شدند.

گروه بی تی اس جین کیم سوک جین

شوگا

مین یون گی Min Yoon-gi با نام هنری شوگا Suga که فعالیت خود را با رپ خوانی اجرا کرد یکی از تهیه کنندگان بیگ هیت اینترتیمنت به شمار می آید. او که در زمینه های مختلفی از جمله نوازندگی پیانو، سرودن اشعاری با هدف قدرت بخشی به افراد با مضامینی سرشار از رویا و بازیگری فعالیت دارد. در سال 2017 برای سرودن شعر واین Wine در جشنواره موسیقی ملون برنده جایزه هات ترند Hot Trend شد. زمانی که جدا از گروه آهنگی را منتشر می کند از نام هنری Agust D استفاده می کند.

گروه بی تی اس شوگا مین یون گی

جی هوپ

جانگ هو سوک Jung Ho-seok با نام هنری جی هوپ J-Hope رقصنده اصلی گروه، هوپ رپر، ترانه سرا و آهنگساز است. اولین میکس تیپ Mixtape او با نام هپ ورد Hope Worldدر سال 2018 به رتبه سی و هشتم بیلبورد 200 Billboard 200 – جدول 200 عددی پرفروش ترین آثار موسیقی در آمریکا- دست پیدا کند.

گروه بی تی اس جی هوپ جانگ هو سوک

آر ام

کیم نام جون Kim Nam-joon نام هنری آر ام RM که مخفف rap monster است از آهنگ رپ نابغه رپ انتخاب کرد ترانه سرا، رپر و همچنین لیدر اصلی گروه است. میکس تیپ mono رکورددار نامبر وان آیتونز در آسیا ست. آر ام توانست در لیست تی سی کندلر Tc candler از میان صد چهره زیبا در سال 2018 “The 100 Most Beautiful Faces of 2018” رتبه ۷۹ را کسب کند. نکته جالب درباره او یادگیری زبان انگلیسی با دیدن سریال فرندز است.

جیمین

پارک جی مین Park Ji-min با نام هنری جیمین Jimin جیمین که  آخرین عضوی بود که به گروه BTS  ملحق شد رقصنده، ترانه سرا و وکالیست گروه است که آهنگ پرامیس Promise در سال 2018 در پلتفرم SoundCloud8.5 میلیون استریم را در 24 ساعت بگیرد.

گروه بی تی اس جیمین پارک جی مین

وی

کیم ته هیونگ Kim Tae-hyung با نام هنری وی V یا ته ته TaeTae ترانه سرا، وکالیست، نوازنده پیانو و ساکسیفون و بازیگر است. جالب است که او به عنوان همراه با دوست خود برای تست دادن به کمپانی می رود که در آن جا با تشویق دیگران تست می دهد و پذیرفته می شود. ترک سوییت نایتز Sweet Night در سال 2020 با صدر نشینی در 117 کشور توانست رکورد ادل را بشکند. آی پرپل یو I purple you اصطلاحی ست به معنی تو را دوست دارم و به تو اعتماد دارم که توسط گروه و آرمی ها (طرفداران گروه بی تی اس) استفاده می شود. دوگانگی و توانایی او در برانگیختن احساسات مختلف بر روی صحنه به علاوه صدای بارتون Baritone مشخصه سبک اجرایی او ست.

'گروه بی تی اس وی کیم ته هیونگ

جونگ کوک

جون جونگ کوک Jeon Jung-kook با نام هنری جونگ کوک، گلدن مانکه Golden Maknae کوچک ترین عضو گروه است که رقصنده، خواننده و ورزشکار است. فیلمبرداری و تدوین های او از گروه با نام هنری G.C.F از او چهره ای شناخته شده ساخته است.
این گروه تا کنون توانسته به موفقیت های بی شماری در داخل و خارج از کره دست پیدا کند و در فعالیت های خیرخواهانه بسیاری فعالیت کند بسیاری از جوانان و نوجوانان را به خود به فرهنگ کره جذب کرده است به شکلی که بعضی از آن ها حاضر به کسب تجربه در زمینه های مختلف از فرهنگ کره ای مانند یادگیری زبان کره ای، آشپزی و بر پایی آداب و فرهنگ این کشور شدند که این از تاثیرگذاری عمیق این گروه در جامعه حکایت دارد.

 گروه بی تی اس جونگ کوک گلدن مانکه جون جونگ کوک

سخن فاینداتور

شما جزو فندوم ها یا آرمی های گروه بی تی اس به شمار می آیید یا هیترها؟ آیا تا به حال در کنسرت های گروه بی تی اس شرکت کرده اید؟ به نظر شما شناخته شدن گروه موسیقی بی تی اس در سطح جهانی تا چه اندازه توانست باعث محبوبیت کشور کره جنوبی شود؟ به نظر شما برگزاری کنسرت های بزرگ این گروه را می توان جزو جاذبه های گردشگری کشور کره به حساب آورد؟ آیا تمایل دارید تا با تور ارزان از کره جنوبی و کنسرت بی تی اس دیدن کنید؟ منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up