یادگیری زبان کره ای چقدر طول میکشد؟ کدام بخش آن سخت تر است؟

یادگیری زبانی مثل کره‌ای، رویه جالبی دارد و هر مرحله از آن می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد. اما زمان طلاست و با اینکه همه ما دوست داریم زمان نامحدودی برای تقویت مهارتهای زبانی‌مان داشته باشیم حقیقت اینست که زندگی شخصی و حرفه‌ای ما باعث می‌شود تا زمان کمی برای یادگیری یک زبان داشته باشیم.

یادگیری زبان کره‌ای چه مدت طول می‌کشد؟

این نخستین سوالی است که هر فرد علاقه‌مند به یادگیری زبان می‌پرسد و متاسفانه پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد. یادگیری زبان فرآیند پیچیده‌ای است که بر اساس عوامل مختلف برای هر فرد متفاوت است.

بیایید نگاهی به این عوامل پیچیده و اینکه چه تاثیری بر سرعت یادگیری زبان کره‌ای دارند، بیندازیم:

۱-تجربه‌های یادگیری زبان قبلی شما

اگر از قبل به یک زبان خارجی صحبت می‌کنید و یا به صورت دو زبانه بزرگ شده‌اید، این احتمال وجود دارد هنگام یادگیری زبان کره‌ای در زمان صرفه‌جویی کنید. همانطور که در چند بررسی زبان شناسی به اثبات رسیده، یادگیری زبان سوم برای دو زبانه‌ها آسان‌تر است. آن هم به این دلیل است که آنها به طور طبیعی عادت دارند با زبان‌های مختلف آشنا شوند، تسلط و مهارت در یک زبان به یادگیری زبان دیگر هم کمک می‌کند. اگر هم به چند زبان مسلط نیستید، جایی برای نگرانی نیست.

یکی از گام‌های ابتدایی برای یادگیری یک زبان اینست که کمی در مورد چیزهایی که یک زبان و جنبه‌های زبان شناختی آن زبان را تشکیل می‌دهند، یاد بگیرید. اگر قبلا مطالعه گرامر یک زبان خارجی، حفظ واژگان و گوش دادن به صداها و نگاه کردن به حروف مختلف را تجربه کرده‌اید، ذهن شما هنگام مواجه با یک زبان جدید، می‌داند باید انتظار چه چیزی را داشته باشد. اصلا جای تعجب نیست و برعکس یادگیری زبان آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

آشنایی با زبانهای مختلف به ویژه وقتی یکی از آنها، زبانی باشد که می‌خواهید یاد بگیرید، می‌تواند فرآیند یادگیری را سریع‌تر کند.

۲-زبانی که یاد می‌گیرید

حتی اگر زبان کره‌ای به عنوان یکی از سخت‌ترین زبانها در نظر گرفته شود، این زبان شگفت‌انگیز عملا کلماتی را از انگلیسی اقتباس کرده است. این واژگان می‌توانند در زمان یادگیری برخی لغات کره‌ای صرفه‌جویی کنند.

اینجاست که Konglish وارد می‌شود. کونگلیش یا انگلیسی به سبک کره‌‌ای، استفاده از کلمات انگلیسی در یک قالب کره ای است. این کلمات از ترکیب کلمات انگلیسی و کره ای ساخته شده‌اند. برخی از آنها عبارتند از:

  • 아이스크림 – [ah-i-seu-k’eu-rim]:  بستنی
  • 키스 – [ki-seu]:  بوسه
  • 라디오 –[ ladio]:  رادیو
  • 컴퓨터 –[keom-pyu-teo]:  کامپیوتر
  • 비디오 – [bi-di-o]:  ویدئو

چند کلمه هم هستند که صدایی مشابه انگلیسی دارند اما معنای متفاوتی دارند. با این حال، این شباهت می‌تواند به خاطر سپردن آنها را آسان‌تر کند:

  • 아이- [ai]
  • صدایی شبیه eye می‌دهد اما به معنی بچه است.
  • 눈- [nun]
  • صدایی شبیه noon‌ می‌دهد اما به معنا چشمها است.
  • 많이 – [manh-i]
  • صدایی شبیه many می‌دهد اما به معنای مقدار زیادی است.
  • 비 – [bi]
  • صدایی شبیه bee می‌دهد اما به معنای باران است.

این کلمات باعث می‌شوند سریع‌تر و راحت‌تر برخی از لغات کره‌ای را یاد بگیرید.

۳-یادگیری شما چگونه است؟

متدهای یادگیری شما هم نقش مهمی در اینکه با چه سرعتی کره‌ای یاد بگیرید، دارند. اگر یادگیری زبانتان محدود به نشستن در کلاسهای زبان باشد، احتمالا کمی بیشتر زمان خواهد برد.

البته اگر خارج از کلاس هم وقتتان را صرف فراگیری زبان کره‌ای می‌کنید، مسلما زمان بسیار کمتری برای یادگیری لازم دارید. خواندن کتابهای الکترونیکی، گوش دادن به رادیو و کتابهای صوتی، تماشای فیلم و سفر به کره همگی می‌توانند سرعت این فرآیند را بالا ببرند.

۴-زمانی که به یادگیری اختصاص می‌دهید

به صورت طبیعی، اینکه یادگیری زبان کره‌ای چقدر طول می‌کشد، بستگی به این دارد که در ماه چند هفته و چند روز را به یادگیری زمان اختصاص می‌دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کسانی که یک ساعت در روز را به یادگیری زبان (چه مطالعه گرامر باشد و چه حفظ کردن لغات، تماشای فیلم و یا خواندن کتاب) اختصاص می‌دهند، به طرز چشمگیری زودتر از کسانی که فقط به کلاس هفتگی زبان اکتفا می‌کنند، یاد می‌گیرند.

۵- رویکرد شما

رویکرد شما هم نقش مهمی در اینکه چقدر سریع‌تر کره‌ای یاد بگیرید، دارد. اگر با یک رویکرد مثبت به یادگیری زبان بپردازید و به آن به چشم یک سرگرمی و فرصت جالب برای گسترده‌تر کردن افق دیدتان (و اینکه مانند یک بومی کره، بتوانید یک آهنگ کره‌ای را بخوانید) نگاه کنید، برای یادگیری زبان آماده‌تر خواهید بود.

انگیزه بیشتری برای مطالعه و یادگیری هر چه بیشتر زبان پیدا خواهید کرد و در کل این رویه لذت‌بخش‌تر و در نتیجه سریع‌تر خواهد بود.

۶-انگیزه شما

بدون شک باانگیزه ماندن در یادگیری یک زبان جدید، بسیار بااهمیت است. باانگیزه ماندن دلیل شماره یک بسیاری از افراد برای موفقیت در زبان و همینطور دلیل شکست برخی دیگر است.

به خودتان یادآوری کنید که چرا می‌خواهید زبان کره‌ای یاد بگیرید، این زبان چطور می‌خواهد باعث پیشرفت در زندگیتان شود. در کل هر چیز خوبی که از یادگیری آن حاصل می‌شود می‌تواند به شما کمک کند تا انگیزه داشته باشید و به همین دلیل از زمان لازم برای یادگیری کاسته می‌شود.

برای یادگیری زبان کره‌ای با یک برنامه زمانی پیش بروید

تعامل پیچیده بین تمام عواملی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، زمان لازم برای یادگیری کره‌ای را مشخص می‌کند. اما تنها دانستن این فاکتورها کافی نیست، بلکه شما باید یک جدول زمانی داشته باشید و با اعداد و ارقام پیش بروید تا بفهمید چقدر این رویه به طول خواهد انجامید.

خوشبختانه بررسی‌های مختلفی وجود دارد که به ما همین مسئله را می‌فهمانند. اما در همین ابتدا یک تکذیبیه وجود دارد، چرا که در بسیاری از این بررسی‌ها، تسلط یا روانی درگفتار زبانی معیاری است که مشخص می‌کند آیا شما آن زبان را یاد گرفته‌اید یا نه. همانطور که می‌دانید برای اینکه بتوانید به یک زبان خارجی صحبت کرده و یا از طریق آن راحت با دیگران ارتباط برقرار کنید، لازم نیست خیلی مسلط باشید. داشتن سطح نزدیک به متوسط هم برای زبان کره‌ای کار راه‌انداز است.

با توجه به این نکته، به یاد داشته باشید که بسیار زودتر از اینکه در کره‌ای مسلط شوید، می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

ساعات لازم برای یادگیری هدفمند زبان کره‌ای

برآوردهای واقع‌بینانه در زمینه زبان‌شناسی، تعداد ساعاتی که برای یادگیری زبان کره‌ای لازم است را مورد بررسی قرار داده‌اند. مثلا، چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبانها از چارچوب “ساعات یادگیری هدفمند” برای اندازه‌گیری میزان کل زمان کلاس برای رسیدن به سطح B2‌ (بالاتر از متوسط) استفاده می‌کند. فرض بر این است که برای هر یک ساعت کلاس، زبان‌آموزان دو ساعت زمان مطالعه مستقل را سپری خواهند کرد. در پایان، این زمان در کل برابر است با چیزی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت.

بیایید به چند سناریو مختلف نگاهی بیندازیم:

سناریوها و زمان لازم برای کسب رتبه متوسط زبان کره‌ای

۱- یک جلسه سه ساعته زبان کره‌ای در هفته به مدت ۸ هفته، به علاوه یک تکلیف در خانه هفتگی (۱ساعته) به اضافه تمرین مستقل از هر نوع (۲ ساعته) که می شود ۳ دوره در سال. شما به ۲۵ تا ۳۰ دوره نیاز خواهید داشت. با داشتن ۳ دوره در سال، ممکن است ۸٫۳ تا ۱۰ سال طول بکشد تا به سطح متوسط برسید.

۲- یک سال یادگیری زبان کره‌ای در مدرسه: (۴ ساعت در هفته + ۲ ساعت تکلیف در منزل + ۲ ساعت تمرین مستقل* ۱۲ هفته * ۲ نیمسال). بین ۵ تا ۶٫۲۵ سال طول می‌کشد تا به سطح متوسط برسید.

۳- مطالعه اختصاصی مستقل (۱ ساعت در روز). تقریبا ۳ سال زمان برای رسیدن به سطح متوسط کره ای لازم است.

۴-درگیری مستمر و فعالانه (۸ ساعت در روز). تقریبا ۳ ماه لازم است تا به سطح متوسط برسید.

به هر حال، در این برآورد بسیاری از عوامل در نظر گرفته نشده است و باز هم روش کاملا دقیقی برای تعیین مدت زمان لازم برای یادگیری زبان کره ای وجود ندارد.

جدول زمانی موسسه خدمات خارجی ایالات متحده آمریکا برای یادگیری زبان کره‌ای

موسسه خدمات خارجی ایالات متحده گروهی از انگلیسی زبانان بومی بین ۳۰ تا ۴۰ ساله را که در این موسسه مشغول تحصیل زبان‌های خارجی بودند را مورد بررسی قرار داد. سطح دانشجویان با استفاده از مقیاس میزگردی زبان بین سازمانی و با هدف محاسبه اینکه مدت زمان رسیدن دانشجویان به “مهارت حرفه‌ای عمومی” یا بالاتر چقدر خواهد بود، اندازه‌گیری شد.

طبق گزارش این موسسه، هرچه یک زبان به زبان مادریتان نزدیک‌تر باشد، سریعتر آن را یاد خواهید گرفت. آنها یافته‌هایشان را بر اساس شباهت زبانها به انگلیسی، به ۵ دسته اصلی تقسیم‌بندی کردند که مشخص می‌کند چقدر طول می‌کشد تا زبان‌آموزان به سطح حرفه‌ای عمومی یا بالاتر برسند.

حالا بیایید نگاهی به جدول زمانی‌شان بیندازیم:

گروه زبانی اول

زبانهای بسیار نزدیک به انگلیسی که عبارتند از:

  • آفریقایی، کاتالونیایی، دانمارکی، هلندی، فرانسوی، کریول هائیتی، ایتالیایی، نروژی، پرتغالی، رمانیایی، اسپانیایی، سواحیلی، سوئدی.

زمان لازم برای یادگیری ۲۳ تا ۲۴ هفته (۵۷۵ تا ۶۰۰ ساعت) می‌باشد.

گروه زبانی دوم

زبانی که شبیه انگلیسی است، آلمانی می‌باشد و ۳۰ هفته (۷۵۰ ساعت) زمان لازم دارد.

گروه زبانی سوم

زبانهایی که تفاوتهای زبانی یا فرهنگی با انگلیسی دارند عبارتند از اندونزیایی، مالایی، سواحیلی که ۳۶ هفته (۹۰۰ ساعت) زمان برای یادگیری لازم دارند.

گروه زبانی چهارم

زبانهایی که تفاوت زبانی یا فرهنگی فاحشی با انگلیسی دارند عبارتند از:

  • آمحاری، بنگالی، برمه‌ای، کرواتی، چکی، فنلاندی، یونانی، عبری، هندی، مجارستانی، ایسلندی، لتوونی، لیتوانیایی، مغولی، نپالی، پشتو، فارسی (دری، فارسی، تاجیک)، فیلیپینی، لهستانی، روسی، صربیریال اسلواکی، اسلوونیایی، تایلندی، تامیل، ترکی، اوکراینی، اردو، ویتنامی

زمان لازم ۴۴ هفته (۱۱۰۰ ساعت) است.

گروه زبانی پنجم

زبانهایی که برای صحبت‌کنندگان بومی زبان انگلیسی بسیار دشوار هستند عبارتند از:

  • عربی، چینی کانتونی، چینی ماندارین، ژاپنی، کره‌ای

۸۸ هفته (۲۲۰۰ ساعت) زمان لازم دارد.

بنابراین براساس گزارش این موسسه زبان کره‌ای در گروه زبانی پنجم قرار دارد که برای یادگیری آن تقریبا ۲۲۰۰ ساعت زمان لازم است.

این مطالعه به شما کمک می‌کند تا تخمین بزنید به چند ساعت زمان برای یادگیری زبان کره‌ای نیاز خواهید داشت و برای خودتان برنامه‌ریزی کنید.

به خاطر داشته باشید که کیفیت مطالعه شما از مقدار آن مهم‌تر است. تمرینات روزانه و اینکه چه تجربیاتی در زمینه یادگیری داشته‌اید، می‌تواند به میزان قابل توجهی زمان یادگیریتان را کاهش دهد.

اصلا دلسرد نشوید! شما می‌توانید حتی زودتر از آنچه انتظار دارید، کره‌ای یاد بگیرید. مواردی وجود دارد که برخی افراد در کمتر از یکسال به کره‌ای مسلط شده‌اند.

در نهایت این خودتان هستید که تصمیم می‌گیرید با چه سرعتی به زبان کره ای مسلط شوید. با نگرش درست و انگیزه، هر زبانی در دسترس شماست و به یاد داشته باشید اساتید مدرسه زبان و فرهنگ کره به عنوان معتبرترین مرکز آموزش زبان کره ای با انبوهی از تجربه و تخصص همیشه در کنار شما هستند و شما را در یادگیری زبان کره ای کمک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up