«کره‌ای و مسلمان بودن» ترکیبی که بسیاری را شگفت‌زده می‌کند

«کریم جردن»، مسلمان آلمانی که برای تحصیل به سئول، پایتخت کره جنوبی می‌رود و در رشته‌های مطالعات کره و علوم کامپیوتر تحصیل می‌کند و به خبرنگاری و فناوری‌های مدرن علاقه دارد؛ از مشاهدات خود در مورد اسلام در این کشور آسیای شرقی می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «World Bulletin»، جردن در مقاله‌ای با عنوان «کره‌ای و مسلمان بودن: ترکیبی که بسیاری را شگفت‌زده می‌کند»، می‌نویسد: زمانیکه هواپیمای من نهایتاً در فرودگاه بین‌المللی «اینچئون»، پیشرفته‌ترین فرودگاه جهان به زمین نشست، بسیار هیجان زده بودم. نه‌تنها برای من به عنوان یک شهروند آلمانی اولین‌بار بود که به چنین کشور دوری سفر می‌کردم، بلکه به عنوان یک مسلمان به کشوری رفته بودم که خانه بزرگترین کلیسای «پنطیکاستی» است؛ با مردمی که حدود ۴۶ درصد آن‌ها فاقد دین هستند.

این حقیقت که مسلمانان تنها اقلیت کوچکی در شبه جزیره کره جنوبی بودند، مرا از یادگیری در مورد این فرهنگ و این کشور باز نداشت.

ایتوان؛ برشی از زندگی اسلامی در قلب سئول

به ایتوان رفتم. «ایتوان»، منطقه‌ای در شهر سئول، پایتخت کره جنوبی است که محل زندگی حدود ۱۵۰ هزار مسلمان است که یک سوم آن‌ها اصالتاً کره‌ای هستند.

ایتوان یکی از مناطق معروف پایتخت در میان کره‌ای‌ها و محلی است که مسجد مرکزی سئول در آن واقع است.

مسجد مرکزی سئول اولین مسجد این کشور است که در سال ۱۹۷۶ تأسیس شده است.
ایتوان همچنین محل استقرار رستوران‌ها و فروشگاه‌های حلال متعدد از جمله رستوران حلال «عید» است که یک رستوران کره‌ای است که توسط یک خانواده مهربان مسلمان کره‌ای اداره ‌می‌شود.
امروز مسجد مرکزی سئول یکی از ۱۵ مسجد کره جنوبی است و غیر از ۶۰ نمازخانه‌ای است که در فرودگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ پیدا می‌شوند. این مسجد کانونی برای ارتباط دادن مسلمانان و غیرمسلمانان نیز محسوب می‌شود.

«بورا سانگ»، بانوی مسلمان کره‌ای است که در این مسجد به سؤالات غیرمسلمانان در مورد اسلام پاسخ می‌دهد. اولین برخورد من با او در مسجد چند لحظه پس از آن بود که خواستار دیدار با مسلمانان کره‌ای شدم. این اولین بار بود که من فهمیدم که اسلام چقدر مستقل از هر فرهنگی است.

او یک مسلمان و یک کره‌ای بود. ترکیبی که شاید برای بسیاری از غیر کره‌ای‌ها و حتی کره‌ای‌ها تعجب برانگیز باشد اما برای من از زمانیکه «هانبوک» لباس سنتی مردم کره، را دیدم، ترکیب اسلام و فرهنگ کره‌ای مسئله تعجب برانگیزی نبود.

یک زن جوان کره‌ای اخیراً در یک برنامه تلویزیونی کره، گفت: وقتی من هانبوکم را می‌پوشم باعث افتخار من است و احساس می‌کنم که می‌توانم شریف و نجیب باشم و از خود و خانواده‌ام حمایت کنم. هانبوک یک شیوه محجوبانه پوشش است و این همان کاری است که اسلام افراد را به انجام آن ترغیب می‌کند. زنان کره‌ای حتی عادت داشته‌اند که موهای خود را نیز با تکه‌ای پارچه که «جانگوت» نامیده می‌شده بپوشاند؛ دقیقا به همان دلیلی که زنان مسلمان از حجاب در فضای عمومی استفاده می‌کنند.

و چون هانبوک امروزه با لباس‌های جدیدتر و غربی جایگزین شده، این لباس سنتی محبوبیت بیشتری در میان توریست‌ها و کره‌ای‌ها در سال‌های اخیر پیدا کرده است. در حقیقت، اجاره کردن هانبوک و بازدید از کاخ‌های کره‌ با دوستان کره‌ای به یکی از کارهای پرطرفدار برای گردشگران کره تبدیل شده است. برخی اماکن نیز در‌صورتی‌که شما هانبوک بر تن داشته باشید، بدون دریافت ورودی، شما را به داخل راه می‌دهند. امروز طراحان مد کره‌ای تلاش می‌کنند که این لباس سنتی را مدرنیزه کنند و قیمت آن را پایین آورند.

از بین بردن فاصله میان فرهنگ کره‌ای و اسلام

مسلمانان کره‌ای به سرعت در حال تغییر نحوه نگرش مردم نسبت به اسلام هستند؛ در دوره‌ای که دین اسلام معمولاً در رسانه‌ها خطرناک و مرتبط با تروریسم معرفی می‌شود. «مونا هیونمین بائه»، زن مسلمان کره‌ای یکی از مسلمانانی است که با هنر خود نشان می‌دهد که تا چه حد اسلام و سنت‌های کره‌ای به هم نزدیک هستند.
بائه توضیح داد: پیدا کردن اشتراکات و تشابهات میان ریشه‌‌های کره و اسلام، فرآیندی لذت‌بخشی و یک جست‌وجوی همیشگی برای پیدا کردن هویت است.

وی گفت: اوایل که مسلمان شده بودم، احساس انزوا می‌کردم اما با مطالعه بیشتر در مورد اسلام می‌دیدم که برخی آموزه‌های اسلام با آنچه مادرم به من آموخته مشابه است، چیزهایی که او هم از والدینش آموخته بود. این ارتباطات و تشابهات دقیقاً همان چیزهایی است که من در نقاشی‌هایم می‌خواهم نشان دهم.

بائه افزود: گاهی واکنش‌های منفی از مردم می‌گیرم زیرا به هر حال اسلام در کره دین جوانی است. به همین خاطر همواره به دنبال منابع بیشتر برای نشان دادن ارتباط میان این دو فرهنگ هستم. گاهی اسناد تاریخی پیدا می‌کنم که حکایت از ارتباط عمیق فرهنگ کره‌ای و اسلامی دارد و آن‌ها را در سایت و اینستاگرام خودم ارائه می‌کنم.
کریم جردن، مسلمان آلمانی در پایان مقاله خود می‌نویسد: صحبت‌های بائه به من نشان داد که او در آن واحد چقدر مسلمان و چقدر کره‌ای است و پیام جهانی بسیار مهمی که من در پایان این مقاله می‌خواهم مطرح کنم این است که اسلام مختص هیچ نژاد یا فرهنگی نیست. شما می‌تواند مسلمان و عرب، مسلمان و کره‌ای و یا مسلمان از هر ملیت و فرهنگ دیگری باشید.

نوشتهٔ قبلی
اسلام در کره ی جنوبی
نوشتهٔ بعدی
اسلام در کره (ترجمه صفحه ویکی پدیا به زبان کره‌ای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up