رفراندوم یکی از انواع نظام دموکراتیک مستقیم است که به شهروندان اجازه می‌دهد مستقیماً در مورد مسائل مهمی که یک ملت با آن مواجه است تصمیم گیری کنند و مکمل سیستم دموکراتیک غیرمستقیم است که در آن نمایندگان منتخب (به هر شکلی)،  یک ملت را اداره می‌کنند. کره در مورد سیاست‌های ملی مربوط به دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و همچنین اصلاحات مطابق با قانون اساسی همه پرسی برگزار می‌کند.

در سال 1962، همه پرسی قانون اساسی در کره جنوبی برگزار شد و قانون اساسی جدید توسط 80.6 درصد از رای دهندگان با مشارکت 85.3 درصد تصویب شد.

 قانون اساسی و قوانین

در اصل ۷۲ قانون اساسی کره جنوبی آمده است: «رئیس‌جمهور می‌تواند سیاست‌های مهم مربوط به دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و سایر امور مربوط به یک سرنوشت ملی را در صورت لزوم به همه‌پرسی ملی بگذارد».

بند 2 اصل 130 می گوید: «تصحیحات پیشنهادی قانون اساسی حداکثر سی روز پس از تصویب در شورای ملی به همه پرسی ملی گذاشته می‌شود و نتیجه با بیش از نیمی از آرای ماخوذه تعیین می‌شود».

دستور کار همه پرسی و اطلاع رسانی روز رفراندوم

در صورتی که رئیس جمهور بتواند سیاست های مهم دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و سایر امور مربوط به سرنوشت ملی یا اصلاحات قانون اساسی را به همه پرسی ملی ارائه دهد، تاریخ رفراندوم و دستور کار همه پرسی را حداکثر تا 18 روز مانده به رفراندوم اعلام خواهد کرد.

سیاست های مهم مربوط به دیپلماسی، دفاع ملی، اتحاد و سایر امور مربوط به یک سرنوشت ملی حداکثر تا 18 روز قبل از روز همه پرسی اعلام می‌شود و اصلاحات قانون اساسی پس از 20 روز از روز پیشنهاد اصلاحات ابلاغ می‌شود.

ارسال دستور کار همه پرسی

در صورتی که رئیس جمهور دستور کار همه پرسی و تاریخ رفراندوم را اعلام کند، کمیسیون ملی انتخابات دستور کار همه پرسی را حداکثر ظرف پنج روز از تاریخ اطلاع رسانی تهیه و ارسال می‌کند تا رای دهندگان بتوانند با دستور کار رفراندوم اعلام شده، آشنا شوند.

کمیسیون ملی انتخابات که مسئول شمارش مجموع آراء است، نتیجه رای گیری را اعلام و نتیجه را به رئیس جمهور و رئیس شورای ملی اعلام می‌کند. سپس، رئیس جمهور نتیجه را بلافاصله به شهروندان اعلام می کند[1].

رفراندوم فراتر از قانون اساسی!

گرچه در قانون اساسی کره جنوبی قوانینی مبنی بر اجازه برگزاری رفراندوم وجود دارد، اما قوانین جزئی مربوط به آن به صورت صریح و شفاف وجود ندارد. همچنین همان‌طور که ملاحظه شد تمامی قوانین مربوط به رفراندوم، مرتبط با مسائلی است که در چارچوب قانون اساسی موجود هست، و برای رفراندوم در مورد اصل حاکمیت و یا فراتر قانون اساسی هیچ قانونی وجود ندارد و کره جنوبی نیز مانند سایر کشورها، رفراندوم را تنها در چارچوب قانون اساسی به رسمیت می‌شناسد.

 

به قلم: مهدی منصوری خواه

رییس مدرسه زبان و فرهنگ کره

 

[1] برگرفته از:

 https://www.nec.go.kr/site/eng/03/10303000000002020070601.jsp